Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 16 June 2014

WORLD CUP 2014 - Magis Belanda musnahkan Sepanyol



PENJAGA gol Sepanyol, Iker Casillas hanya mampu melihat bola yang ditanduk penyerang Belanda, Robin van Persie melayang melepasinya dan menerjah jaring dalam perlawanan pembukaan Kumpulan B Piala Dunia di Stadium Fonte Nova, Salvador semalam. AFP

SALVADOR Robin van Persie menjaringkan salah satu gol terhebat dalam Piala Dunia dan kemudian mendakwa Belanda mampu membolosi Sepanyol sebanyak tujuh kali selepas pasukannya membelasah penyandang juara Piala Dunia itu 5-1 semalam.

Ini merupakan kekalahan terbesar Sepanyol dalam perlawanan antarabangsa sejak tewas 6-2 kepada Scotland pada 1963.

“Pada saya itu adalah gol yang menakjubkan. Selepas menilai semula perlawanan, itu merupakan jaringan terbaik saya," katanya.

Rakaman filem gol itu menjadi popular di internet. Jaringan itu juga memberikan idea kepada Belanda yang sebelumnya berfikir bahawa penalti yang dikenakan kepada Stefan de Vrij kerana asakan keke atas Diego Costa tidak adil bahawa dendam kekalahan mereka kepada Sepanyol dalam perlawanan akhir edisi 2010 mampu dilunaskan.

Sepanyol mendahului menerusi sepakan penalti pemain veteran Xabi Alonso pada minit ke-27 dan kelihatan mampu di depan sehinggalah rehat, hanya untuk menyaksikan Van Persie menyamakan kedudukan menerusi jaringan menakjubkan itu.

Arjen Robben menjaringkan dua gol pada babak kedua dan turut ditambah satu gol masing-masing dari Van Persie dan Stefan de Vrij.

Perlawanan itu juga telah mencipta sejarah buat Van Persie selepas berjaya menjaringkan gol ke-45 peribadi untuk negaranya dan penyerang Manchester United itu menjadi pemain Belanda pertama menjaringkan gol dalam tiga edisi Piala Dunia berturut-turut.

Jaringan cantik itu berjaya dilakukan apabila Van Persie menerima hantaran tepat dari pemain pertahanan, Daley Blind dari jarak 40 meter sebelum penyerang itu melayang ke udara untuk menanduk masuk bola ke gawang gol sambil penjaga gol Sepanyol, Iker Casillas hanya dapat memerhatikannya.

“Saya lihat Casillas berada di hadapan gawang gol maka saya mengambil keputusan untuk menanduk bola lambung dan tidak sangka helah itu menjadi dengan sempurna kerana jaringan seperti ini sukar dilakukan," kata Van Persie.

Gol itu dianggap terbaik buat skuad Oranje seperti jaringan yang dilakukan sebelum ini oleh Marco van Basten yang membuat voli dari sudut sukar ketika Kejohanan Eropah 1998 untuk menewaskan Kesatuan Soviet 2-0 dan rembatan menakjubkan oleh Dennis Berkamp ketika menumpaskan Argentina 2-1 dalam Piala Dunia 1998 di Perancis.

Jaringan cantik Van Persie itu dilakukan selepas pemain tengah Sepanyol, David Silva berpeluang menambah jaringan apabila menyungkit bola ke gawang namun berjaya ditangkap oleh Jasper Cillessen.

Jaringan Van Persie itu juga menunjukkan bahawa pasukan yang melepaskan peluang akan dihukum. Dan hukuman yang diberikan oleh Belanda sangat berat.

“Kami menjaringkan gol tepat pada masanya iaitu di akhir babak pertama dan turut menambah jaringan pada separuh masa kedua malah kami mampu menjaringkan enam atau tujuh gol berdasarkan aksi yang dipamerkan," katanya.

Pengurus Belanda, Louis van Gaal percaya pasukannya masih mampu bermain lebih baik selepas ini.

“Ini bukan sesuatu yang awak jangkakan berlaku dalam perlawanan pertama Piala Dunia, saya memang menjangkakan akan ada gol, tetapi tidak terfikir begitu banyak.

“Semuanya adalah berkaitan dengan strategi dan keazaman pemain-pemain untuk menyempurnakan peluang," katanya.

Bakal pengurus Manchester United itu menjawab dengan begitu yakin apabila ditanya apakah pasukannya mampu bermain lebih baik lagi.

“Ya, tanpa ragu, awak boleh lihat dalam 20 minit terakhir kami mula bermain di serta padang. Keputusan ini memberikan pemain-pemain keyakinan dan saya menjangkakan kami akan bermain lebih baik lagi," kata Van Gaal. AGENSI



No comments: