Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 June 2014

WORLD CUP 2014 - Croatia singkir Cameroon



PENJAGA gol Cameroon, Charles Itandje hanya mampu melihat bola yang disepak penyerang Croatia, Ivica Olic bergolek ke dalam gawangnya sewaktu perlawanan di Manaus semalam. Croatia menang 4-0. - AFP

MANAUS - Cameroon menghadapi hari-hari malang apabila terpaksa mengakhiri kempennya dalam Piala Dunia di peringkat awal.

Pasukan yang pernah ke suku akhir pada 1990 itu tersingkir setelah kalah 4-0 kepada Croatia semalam sekaligus menghancurkan harapan mereka untuk mara ke pusingan kedua Piala Dunia kali ini.

Penyerang utama, Mario Mandzukic menjaringkan gol pada minit ke-61 dan 73. Sebelum itu Ivic Olic meletakkan Croatia di depan menerusi jaringan seawal minit ke-11 dan Ivan Perisic menambah gol kedua ketika babak kedua berusia tiga minit.

Jurulatih Croatia, Niko Kovac berkata pasukannya masih perlu mempertingkatkan pertahanan mereka dan ketumpulan penyudah ketika menentang Cameroon jika mahu merebut peluang untuk mara.

"Kami membenarkan (Cameroon) mendapat terlalu banyak peluang dan masih banyak yang perlu kami perbaiki.

"Adalah penting buat pasukan ini untuk mendapat rehat secukupnya sebelum kami menentang Mexico kerana mereka agresif dan bertenaga.

"Tetapi kami akan bertambah semangat selepas perlawanan dengan Cameroon ini dan saya ucapkan tahniah kepada pemain-pemain saya kerana menunjukkan prestasi yang hebat dalam cuaca seperti ini," katanya.

Perlawanan itu bermula dengan kontroversi yang mengatakan pemain terbaik mereka dan berpengalaman luas, Samuel Eto’o tidak akan beraksi kerana kecederaan lutut yang dialaminya.

Keadaan menjadi bertambah buruk buat Cameroon apabila pada minit ke-40 Alex Song menyiku belakang Mario Mandzukic, mengakibatkan dia dilayangkan kad merah.

Lebih parah apabila pada masa kecederaan berlaku konflik antara Benoit Assou-Ekotto menghantuk kepalanya ke kepala rakan sepasukan, Benjamin Moukandjo.

Cameroon masih mempunyai baki perlawanan menentang Brazil pada selasa depan. Walaupun mereka sudah terkeluar daripada peringkat seterusnya, namun mereka masih berpeluang untuk memusnahkan harapan pasukan tuan rumah.

Namun tanpa kehadiran Eto’o dan Song yang digantung permainan, perlawanan berdepan Brazil bakal menjadi semakin sukar buat Cameroon.

Eto’o tiba di Brazil dengan mengalami kecederaan lutut kiri namun tetap turun bermain menentang Mexico dalam perlawanan pembukaan pada Sabtu lalu. Dia ada memberitahu merasa kesakitan ketika perlawanan berlangsung tetapi terus bermain hingga ke akhir wisel penamat. - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140620/sl_06/Croatia-singkir-Cameroon#ixzz358oWrEUg  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: