Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 24 June 2014

WORLD CUP 2014 - Belgium mara, Algeria cipta rekod


PENYERANG Belgium, Divock Origi (kiri) melihat bola yang disepaknya menewaskan penjaga gol Rusia, Igor Akinfeev (dua dari kiri) dalam perlawanan di Rio de Janeiro semalam. Belgium menang 1-0. - AFP

CUIABA - Belgium mara ke pusingan kedua Piala Dunia selepas meraih gol pada penghujung perlawanan untuk menang 1-0 ke atas Rusia dalam perlawanan Kumpulan H semalam, keputusan yang turut menghidupkan peluang Algeria setelah mereka mem­belasah Korea Selatan 4-2.

Pemain remaja, Divock Origi menjadi penyerang termuda dalam kejohanan kali ini setakat ini apabila dia mengesahkan kemenangan Belgium apabila sepakannya menerjah gawang Rusia setelah menerima umpanan Eden Hazard yang sebelumnya membuat larian dari sebelah kiri sebelum meluru ke tengah.

Algeria, yang kalah 2-1 kepada Belgium dalam perlawanan pertamanya, merobek Korea Selatan untuk mencatatkan kemenangan terbesar oleh mana-mana pasukan dari Afrika dalam Piala Dunia.

Mereka menyertai pasukan Perancis yang menang 5-2 ke atas Switzerland dan Belanda yang menundukkan juara empat tahun lalu, Sepanyol 5-1.

Islam Slimani dan Rafik Halliche memukau Korea Selatan dengan dua gol dalam masa dua minit manakala Abdelmoumene Djabou menambah gol ketiga untuk membolehkan Algeria mendahului 3-0 ketika rehat.

Mereka menjadi pasukan ketiga yang menjaringkan tiga gol pada babak pertama perlawanan dalam kejohanan ini selepas Jerman menang 4-0 ke atas Portugal dan Perancis menang besar ke atas Switzerland.

Korea Selatan merapatkan jurang gol menerusi Son Heung Min, yang memusingkan badan untuk menyepak bola melepasi kelengkang Rais Mbolhi pada minit ke-50.

Yacine Brahimi bagaimanapun menja­ringkan gol keempat Algeria pada minit ke-60 yang kelihatan melemahkan semangat lawannya sebelum Koo Ja Cheol menjaringkan gol kedua pasukannya.

Algeria akan bermain dalam perlawanan terakhirnya di peringkat kumpulan, menentang Rusia (pada Jumaat ini waktu Malaysia) selaku pasukan di tempat kedua dengan empat mata, dua di hadapan pasukan bimbingan Fabio Capello dan Korea Selatan.

Jika layak ke pusingan kedua, ini merupakan kali pertama Algeria bersaing di peringkat 16 pasukan terakhir itu.

"Kami telah menganalisis strategi dan saya boleh katakan keputusannya adalah kami gagal melaksanakannya dengan baik," kata jurulatih Korea Selatan, Hong Myung Bo kepada wartawan.

Jurulatih Belgium, Marc Wilmots pula perlu menilai semula kesukaran mereka untuk menjaringkan gol jika mahu mengesahkan diri mereka selaku pasukan yang mampu menyerlah di peringkat kalah mati nanti.

Perlawanan di Stadium Maracana itu adalah antara yang paling membosankan setakat ini, selain Nigeria seri 0-0 dengan Iran, dan hanya diselamatkan oleh jaringan Origi pada penghujung perlawanan.

Capello pula berpuas hati dengan prestasi Rusia dan berkata mereka tidak sepatutnya kalah.

Wilmots tidak begitu menghiraukan tentang bagaimana kemenangan itu dicapai.

Jurulatih itu berkata, kecergasan merupakan kunci kepada kemenangan.

"Untuk terus mara, awak tidak semestinya sentiasa bermain cantik. Saya percaya awak perlu berkesan," kata Wilmots, yang bermain dalam tiga Piala Dunia untuk Belgium.

"Sesuatu yang pasti tentang bola sepak ialah kecergasan sangat penting dalam Piala Dunia," tambahnya. - REUTERS



No comments: