Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

WORLD CUP 2014 - Seferovic jadi wira Switzerland



PENYERANG Switzerland, Haris Seferovic (kiri) menyepak bola melepasi penjaga gol Ecuador, Alexander Dominguez dalam perlawanan Kumpulan E Piala Dunia di Brasilia semalam. Switzerland menang 2-1. - AFP

BRASILIA - Switzerland meraih kemenangan menerusi sepakan yang secara virtualnya adalah sepakan terakhir perlawanan ketika menewaskan Ecuador 2-1 dalam perlawanan pembukaan Kumpulan E Piala Dunia semalam.

Penyerang Ecuador, Enner Valencia menanduk masuk pada minit ke-22 untuk meletakkan pasukannya di depan tetapi Admir Mehmedi menyamakan kedudukan pada minit ke-48 dan Haris Seferovic menjaringkan gol kemenangan mereka.

Kemuncak permainan muncul dalam tiga minit masa kecederaan untuk memberi kemenangan buat Switzerland dalam perlawanan yang menghiburkan.

Ketika kedudukan 1-1 dan hampir ke penghujung perlawanan, Switzerland terlepas peluang untuk membuat serang balas apabila pemain tengah berusia 22 tahun, Xherdan Shaqiri menendang bola 30 meter ke belakang, menyebabkan dia diejek penonton.

Antonio Valencia segera merampas bola di bahagian kanan padang dan membuat hantaran ke tengah kepada rakan sepasukannya, Michael Arroyo tetapi pemain gantian itu mengambil masa terlalu lama untuk membuat sepakan dan memberi ruang kepada Valon Behrami menyelamatkan keadaan.

Behrami mengutip bola, meluru dari bahagian pertahanan dan dijatuhkan, tetapi melihat peluang untuk menyerang balas dia bangkit dan menghantar bola ke kanan kepada Granit Xhaka.

Xhaka menghantar bola merentasi padang kepada Ricardo Rodriguez yang mengumpan kepada Haris Seferovic untuk melepaskan rembatan yang menerjah jaring.

Pemain sayap Ecuador, Jefferson Montero berjaya mencipta peluang setiap kali mendapat bola, tetapi walaupun hantaran yang dilakukannya cantik, namun hasil akhirnya mengecewakan.

Ia sering kali berlaku, mungkin disebabkan kedua-dua pasukan kurang pengalaman beraksi di pentas besar.

Malah, Behrami juga kurang menunjukkan persembahan yang mengagumkan sepanjang perlawanan berlangsung, hilang kawalan bola beberapa kali.

Pemain kelahiran Kosovo itu, yang bermain dalam Piala Dunia buat kali ketiga dan diarahkan keluar padang ketika mereka menundukkan Chile 1-0 empat tahun lalu.

Bagaimanapun sedikit sumbangannya yang membawa kepada gol kemenangan telah mendapat pujian jurulatih Switzerland, Ottmar Hitzfeld.

"Saya amat seronok apabila Valon telah dikasari, tetapi menyedari bahawa terdapat peluang untuk serang balas.

"Adalah penting untuk menggunakan gerak hati dan merebut peluang-peluang itu," kata jurulatih dari Jerman itu. - REUTERS


No comments: