Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 16 May 2016

JDT juara Piala FA

UTUSAN ONLINE | 14 Mei 2016 11:17 PM



KUALA LUMPUR 14 MEI - Pemain JDT, Jorge Pereyra Diaz cuba melepasi pemain PKNS ketika Perlawanan Akhir Superbest Power Piala FA 2016 diantara pasukan JDT FC menentang PKNS FC di Stadium Shah Alam, di sini hari ini. JDT menang ke ata PKNS 2-1. UTUSAN/AZIZUL A. MAJID

SHAH ALAM 14 Mei – Johor Darul Ta’zim (JDT) muncul juara Piala FA selepas menewaskan PKNS FC 2-1 di Stadium Shah Alam sebentar tadi.

Bagaimanapun juara Piala AFC itu terlebih dahulu dikejutkan dengan gol pembukaan The Red Ants pada minit keenam menerusi sepakan penalti Gabriel Miguel Guerra selepas pertahanan JDT Aidil Zafuan Abd. Radzak menjatuhkan Gonzalo Manuel Sato dalam petak penalti.

Namun gol itu tidak bertahan lama apabila pengadil perlawanan Syed Azhar Syed Kamar menghadiahkan pula sepakan penalti kepada pasukan Harimau Selatan selepas Jorge Diaz dijatuhkan oleh penjaga gol G. Jeevanathan pada minit ke-16.

Sepakan penalti tersebut disempurnakan dengan baik oleh kapten JDT, Safiq Rahim untuk menjadikan kedudukan seri 1-1 dan Diaz menambah gol kedua dan kemenangan Harimau Selatan pada minit ke-35. – UTUSAN ONLINE

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jdt-juara-piala-fa-1.326006#sthash.x65njDtU.dpuf


Rakyat Johor sambut Piala FA bersama Sultan Ibrahim

BERNAMA | 15 Mei 2016 6:56 PM


SEGAMAT 15 Mei - Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Tunku Ismail Sultan Ibrahim serta Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin meraikan kemenangan pasukan JDT menjuarai Piala FA sempena Kembara Mahkota Johor di Taman Yayasan Segamat, hari ini. - fotoBERNAMA

SEGAMAT 15 Mei - Lebih 5,000 rakyat negeri ini membanjiri tapak pasar tani Taman Yayasan bagi melihat secara dekat Piala FA yang dimenangi pasukan Johor Darul Ta'zim (JDT), malam tadi.

Barisan pemain JDT yang tiba di sini kira-kira 2 petang ini, disambut meriah penyokong skuad Harimau Selatan, yang mula membanjiri kawasan berkenaan seawal 12 tengah hari tadi.

Kawasan itu juga adalah lokasi terakhir bagi hari kedua Kembara Mahkota Johor 2016, yang diketuai Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Sultan Ibrahim yang berangkat tiba kira-kira 3.15 petang, turut diiringi Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah.

Turut berangkat sama adalah kelima-lima anakanda baginda.

Sultan Ibrahim kemudian dipersembahkan dengan Piala FA 2016 oleh kapten pasukan, Safiq Rahim dan ketua jurulatih JDT, Mario Gomez.

Pada perlawanan akhir Piala FA 2016 di Stadium Shah Alam malam tadi, JDT menewaskan PKNS FC 2-1, sekali gus menamatkan penantian menjulang piala berkenaan yang kali terakhir dimenangi pasukan itu pada 1998.

Sultan Ibrahim turut berkenan menyampaikan replika cek bernilai RM100,000 kepada Pegawai Daerah Segamat, Mohd. Hafiz Ahmad sebagai wakil kepada pertubuhan anak-anak yatim daerah berkenaan. 

- BERNAMA- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/rakyat-johor-sambut-piala-fa-bersama-sultan-ibrahim-1.326352#sthash.SO0WPBGn.dpuf



JDT semakin bernafsu

Dua lagi trofi jadi sasaran Gomez, Safiq mahu ACL
FADHILUL IZMEL ISHAK 
DAN ROZAIDI ZULKIFLI | 16 Mei 2016 12:24 AM



TUNKU ISMAIL SULTAN IBRAHIM (kanan) meraikan kejayaan JDT muncul juara Piala FA bersama kapten, Safiq Rahim kelmarin. UTUSAN/Abdul Razak Latif

SHAH ALAM 15 Mei - Selepas merangkul Piala FA, Johor Darul Ta’zim (JDT) terus bernafsu besar untuk menambah koleksi dalam kabinet mereka apabila Piala AFC serta Liga Super kini menjadi sasaran sete­rusnya.

JDT sudah pun mendakap dua trofi musim ini iaitu Piala Sumbangsih sewaktu menewaskan Selangor pada Januari dan terbaharu, memenangi Piala FA setelah menumpaskan PKNS FC 2-1 di Stadium Shah Alam semalam.

Pengendali Harimau Selatan, Mario Gomez berkata, pasukannya menyasarkan empat trofi musim ini dan dua daripadanya telah diraih, manakala dua lagi bakal menyusul membuatkan JDT.

“Musim ini kami ada empat sasaran yang perlu dilaksanakan. Dua sasaran kami sudah direalisasikan iaitu Piala Sumbangsih dan Piala FA. Sekarang kami mahu fokus kepada dua lagi misi iaitu Liga Super serta mempertahankan Piala AFC.

“Bagaimanapun sekarang kami mahu berseronok dulu, kami mahu meraikan kejayaan ini (menjuarai Piala FA).

“Esok kami akan bercakap mengenai perlawanan menentang Pahang dalam aksi Liga Super (Rabu ini),” katanya.

Mengulas mengenai kejayaan­nya membantu JDT meraih lima trofi tidak sampai dua tahun selepas membimbing pasukan itu, Gomez berkata: “Ia bukan perkara mudah untuk dilakukan. Apa yang penting adalah saya mempunyai pemain yang bagus.”

Sementara itu, kapten JDT, Safiq Rahim turut memasang misi besar apabila meletakkan sasaran peribadiuntuk beraksi dalam kancah Liga Juara-Juara Asia (ACL) sebelum menamatkan kariersebagai pemain bola sepak profesional.

“Ini kemenangan Piala FA pertama saya. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana JDT dapat menjuarai Piala FA kali ini. Bagi pencapaian individu ini merupakan peluang terbaik saya untuk menambah koleksi peribadi.

“Kami tidak akan berhenti di sini kerana kami mencipta sejarah di masa akan datang. Saya fikir kami juga tidak perlu menoleh ke belakang kerana kami perlu terus memandang ke hadapan.

“Secara keseluruhannya, saya masih belum mencapai tahap yang baik. Saya perlu belajar lagi dengan menimba ilmu daripada pemain JDT serta barisan kejurulatihan.

“Saya tidak boleh berhenti di sini kerana saya mahukan kejayaan pada masa depan.

“Mungkin sebelum bersara, saya mahukan kejayaan. Saya mahu layak ke Liga Juara-Juara Asia. Itu adalah impian saya,” kata ketua pasukan skuad kebangsaan itu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jdt-semakin-bernafsu-1.326487#sthash.EBu7RSvR.dpuf


Lebih 10,000 rai wira Harimau Selatan

MOHAMED SAARI | 16 Mei 2016 12:25 AM


RIBUAN rakyat Johor tidak melepaskan peluang untuk menyambut pasukan JDT yang membawa pulang Piala FA di Tapak Pasar Tani Taman Yayasan pada Kembara Mahkota Johor 2016, semalam. Kelab Media Johor

SEGAMAT 15 Mei – Cuaca panas terik tidak menghalang lebih 10,000 penyokong setia pasukan bola sepak Johor Darul Ta’zim (JDT) untuk datang seawal pukul 11 pagi di Tapak Pasar Tani, Taman Yayasan, di sini bagi bertemu dan meraikan pemain kesayangan mereka yang memenangi Piala FA di Stadium Shah Alam, semalam.

Pemain dan pegawai JDT yang menaiki dua bas tiba di lokasi terak­hir konvoi Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2016 itu kira-kira pukul 2.30 petang dengan disambut oleh pa­luan gendang serta laungan peminat yang telah menunggu kedata­ngan mereka sejak lebih tiga jam.

Dalam majlis bersejarah itu, Sultan Johor, Sultan Iskandar Sultan Ibrahim berkenan meraikan JDT, termasuk menjulang Piala FA bersama Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Turut berangkat Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah, Tunku Temenggong Johor, Tunku Idris Iskandar, Tunku Panglima Johor, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Putera Johor, Tunku Abu Bakar.

Yang turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Setiausaha Kerajaan Ne­geri, Datuk Ismail Karim yang juga Presiden Persatuan Bolasepak Ne­geri Johor (PBNJ).

Sementara itu, seorang penyokong setia JDT, Saadiah Liham, 53, berkata, dia tiba pada pukul 12 tengah hari dengan menunggang motosikal dari Buloh Kasap dan tidak kisah terpaksa berpanas semata-mata untuk melihat pemain JDT dari dekat.

“Ini kali pertama pemain JDT datang ke daerah ini dan lebih istimewa mereka membawa sekali Piala FA yang dimenangi malam tadi untuk tatapan kami peminat bola sepak di sini,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/lebih-10-000-rai-wira-harimau-selatan-1.326488#sthash.fjyUN8s7.dpuf


JDT tepati ramalan

ZAZALI JAMIAN, 
FADHILUL IZMEL ISHAK 
DAN ROZAIDI ZULKIFLI | 15 Mei 2016 12:24 AM


JUARA... Safiq Rahim (depan, dua dari kiri) menjulang piala bersamasama Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin selepas menewaskan PKNS dalam perlawanan akhir Piala FA di Stadium Shah Alam, malam tadi. – mingguan /Abdul Razak Latif


KUALA LUMPUR 14 Mei - Penyerang dari Argentina, Jorge Pereyra Diaz muncul wira Johor Darul Ta’zim (JDT) apabila jaringannya pada minit ke-35 membantu Harimau Selatan meraih trofi pertamanya tahun ini apabila mengalahkan PKNS FC 2-1 dalam perlawanan akhir Piala FA di Stadium Shah Alam malam ini.

Kejayaan itu juga memboleh­kan Piala FA kembali dibawa ke bumi Johor selepas kali terakhir dijulang menerusi pasukan Johor FA pada 1998.

Ini adalah kali pertama pasukan berstatus kelab menjuarai Piala FA sejak kejohanan itu diperkenalkan 26 tahun lalu.

Kejayaan JDT itu juga mengubat kekecewaan mereka setelah tewas kepada Kelantan 1-0 dalam perlawanan akhir edisi 2013.

Walaupun telah diramalkan mampu memenangi perlawanan di hadapan hampir 70,000 penonton namun JDT menghadapi kesukaran untuk menjinakkan The Red Ants, malah mereka ketinggalan pada awal permainan.

Beraksi di atas padang yang licin akibat hujan sejak petang menambah kesukaran kepada kedua-dua pasukan untuk mempamerkan aksi terbaik mereka namun perlawanan tetap berlangsung sengit.

Namun PKNS yang lebih dahulu berada di hadapan apabila pe­ngadil perlawanan Syed Azhar Syed Kamar menghadiahkan sepakan penalti pada minit kelima selepas kapten PKNS, Gonzalo Soto ditarik hingga terjatuh dalam kawasan gol oleh pertahanan tengah JDT, Aidil Zafuan Abdul Radzak berikutan sepakan sudut.

Peluang tersebut dimanfaatkan sebaiknya oleh Red Ants menerusi penyerang dari Argentina, Gabriel Guerra yang bijak mengelirukan penjaga gol JDT, Mohd. Izham Tarmizi apabila merembat kencang untuk membolehkan PKNS mendahului perlawanan.

Gol PKNS itu memaksa JDT menggandakan asakan untuk kembali menyamakan kedudukan dan asakan mereka membuahkan hasil apabila Harimau Selatan pula dihadiahkan sepakan penalti.

Tindakan penjaga gol PKNS, G. Jeevananthan untuk keluar daripada kedudukan asalnya bagi menghalang gerakan solo penyerang JDT, Diaz membawa padah apabila asakannya menyebabkan pemain itu terjatuh.

Dan, ketua pasukan Safiq Rahim tidak menghadapi masalah untuk menyempurnakan sepakan pada minit ke-16 untuk mengikat kedudukan 1-1.

Kelemahan jentera pertahanan PKNS untuk mengeluarkan bola dengan pantas ketika berhadapan situasi di dalam kawasan gol telah memberi peluang kepada JDT menambah jaringan menerusi Diaz hasil susulan bola lantun yang terkena kaki Jeevananthan pada minit ke-35.

Selepas rehat, PKNS turut mempunyai beberapa peluang untuk menambah gol namun percubaan mereka sama ada diselamatkan atau dihalang oleh Izham manakala JDT juga menyaksikan beberapa percubaan mereka disekat oleh penjaga gol.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jdt-tepati-ramalan-1.326121#sthash.XAdxBImH.dpuf


No comments: