Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 June 2014

WORLD CUP 2014 - Pertembungan dua bekas jurulatih



DUA jurulatih dari Colombia, Reinaldo Rueda (kiri) dan Luis Suarez akan mengetahui strategi siapa lebih hebat apabila Ecuador bertemu Honduras dalam perlawanan Kumpulan E esok di Stadium Baixada, Curitiba. - AFP

CURITIBA - Honduras dan Ecuador yang masing-masing tewas dalam perlawanan pembukaan kini memburu kemenangan penting yang akan menentukan masa depan mereka dalam kempen Piala Dunia.

Selain itu, perlawanan itu juga akan menyaksikan dua dua jurulatih yang sedang merancang untuk menghukum pasukan terdahulu masing-masing.

Dalam perlawanan yang agak ‘luar biasa’ itu Honduras akan dibimbing oleh Luis Fernando Suarez, yang bertanggungjawab membawa Ecuador ke pusingan 16 terakhir dalam kempen 2006, juga merupakan kempen Piala Dunia terbaik mereka.

Ecuador pula akan dibimbing oleh Reinaldo Rueda yang melatih Honduras dalam kempen Piala Dunia 2010 di mana mereka gagal melepasi peringkat kumpulan dan gagal menyumbat gol.

Bagi menambah persamaan mereka, kedua-dua jurulatih itu berasal dari Colombia.

"Saya berasa seronok ketika di Honduras, namun sekarang saya berada di sini dan saya akan terus berjuang untuk menang.

"Honduras adalah pasukan yang bagus, kami tahu keupayaan mereka. Mereka tidak bermula dengan bagus, tetapi mereka ingin dan perlukan kemenangan sama seperti kami," jelas Rueda.

Kedua-dua pasukan tidak pernah bertemu di dalam kejuaraan besar namun bermain sebanyak 13 perlawanan persahabatan yang menyaksikan mereka seri lapan kali.

Kini salah satu perlu menang bagi menghidupkan peluang untuk mara ke pusingan seterusnya di dalam kumpulan yang juga terdiri daripada Perancis dan Switzerland.

"Saya masih kenal dan pernah mengendali empat atau lima pemain Ecuador sekarang ketika saya masih berada di sana, jadi saya tahu sedikit sebanyak tentang mereka," kata Suarez mengenai pesaingnya.

Walaupun kedua-dua pasukan kalah dalam perlawanan pertama Ahad lepas, mereka menunjukkan permainan yang memuaskan.

Penyerang Equador Enner Valencia berjaya meletakkan pasukannya di hadapan dengan ledakan gol menentang Switzerland namun akhir

nya mereka kalah 2-1 setelah melepaskan kawalan bola semasa masa kecederaan.

Honduras pula tewas 3-0 kepada Perancis setelah bermain dengan 10 pemain apabila Wilson Pala­cios dibuang padang. Palacios akan

terlepas aksi berdepan Equador ekoran digantung perlawanan.

Jelas Rueda lagi, pasukannya terlalu yakin semasa perlawanan bertemu Switzerland dan terpaksa menanggungnya akibat terlalu naif.

Honduras pula tidak pernah memenangi perlawanan di dalam kempen Piala Dunia dan akan mengharapkan penyerang, Jerry Bengtson dan Carlo Costly untuk sekurang-kurangnya memecah kebuntuan 32 tahun tanpa gol.

Mereka tidak menyumbat walau satu gol sejak kali terakhir pada tahun 1982 yang menyaksikan pasukan itu seri bertemu Ireland Utara. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140620/sl_04/Pertembungan-dua-bekas-jurulatih#ixzz358nY9TYO  © Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: