Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 24 June 2014

WORLD CUP 2014 - Divock Origi bakal bintang Belgium


Penyerang Belgium, Divock Origi melepaskan sepakan untuk menjaringkan gol kemenangan pasukannya ketika menentang Rusia di Rio de Janeiro semalam. - REUTERS

RIO DE JANEIRO - Divock Origi tiba-tiba mencipta nama di Piala Dunia apabila menjaringkan gol kemenangan Belgium ke atas Rusia dalam perlawanan kedua Kumpulan H semalam, sekali gus mela­yakkan pasukannya ke pusingan kedua.

Berusia 19 tahun, pemain itu ma­suk selaku pemain gantian dan menghidupkan perlawanan yang sebelum­nya membosankan apabila menyambar umpanan bintang Chelsea, Eden Hazard untuk menjaringkan gol tunggal perlawanan.

Divock Okoth Origi dilahirkan pada 18 April 1995 di Ostend, Belgium tetapi membina nama dengan kelab Lille di Perancis.

Bakatnya mungkin diwarisi daripada bapanya, Mike Origi yang merupakan bekas pemain profesional di Kenya.

Origi memulakan kerjayanya di dalam bola sepak di Akademi Belia Genk, tetapi mengikat kontrak dengan kelab Lille pada Mei 2010.

Pada 24 Januari 2013, Origi buat kali pertama berada dalam senarai pasukan Lille, tetapi selaku pemain simpanan yang langsung tidak berpeluang menunjukkan kemahirannya dalam perlawanan yang menyaksikan mereka menewaskan Plabennec, 3-1 dalam pertandingan Coupe de France 2012-2013.

Bakatnya bagaimanapun membolehkan Origi mewakili Belgium dalam pertandingan peringkat umur dari Bawah 15 hinggalah ke Bawah 21.

Bakatnya semakin menyerlah ketika beraksi bersama pasukan Bawah 19 Belgium apabila dia menjaringkan 10 gol, yang pertama ketika menentang Belarus dalam pusingan kelayakan Kejohanan UEFA pada 12 Oktober 2012.

Ketajamannya di depan gol menyebabkan Persekutuan Bola Sepak Kenya cuba memujuk pemain itu untuk beraksi dalam pasukan mereka, namun Origi terlebih dahulu menyertai pasukan Belgium dalam pasukan senior.

Pada 13 Mei lalu, pengurus Belgium, Marc Wilmots mengumumkan bahawa Origi adalah salah seorang anggota skuad 23 pemain Belgium ke Piala Dunia 2014. - AGENSI


No comments: