Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

WORLD CUP 2014 - Rusia letak harapan tinggi



PASUKAN Rusia menjalani latihan ringan di Sao Paulo semalam sebagai persediaan menentang Korea Selatan esok. - REUTERS

SAO PAULO - Walaupun pemain tengah, Roman Shirokov terpaksa direhatkan selepas dilanda kecederaan, jurulatih Rusia, Fabio Capello mahu para pemainnya menerapkan disiplin yang lebih tinggi menjelang aksi pembukaan mereka menentang Korea Selatan dalam Kumpulan H Piala Dunia (6 pagi esok waktu Malaysia).

Rusia yang sering gagal melepasi pusingan kalah mati sejak Piala Dunia 1994, menamatkan kempen kelayakan mereka dengan cemerlang di mana mereka menjadi pendahulu carta dan menundukkan Portugal yang berada di anak tangga kedua.

Skuad tersebut turut memenangi empat daripada lima perlawanan terakhir mereka dan ini merupakan penampilan pertama mereka di kejohanan itu sejak edisi 2002 yang berlangsung di Korea Selatan dan Jepun.

Alexander Kerzhakov, satu-satunya pemain dari kesebelasan utama yang beraksi pada 2002 memberitahu laman web rasmi Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) bahawa skuadnya mempunyai harapan yang tinggi dalam menghadapi kejohanan tersebut walaupun tidak dibarisi dengan nama-nama terkemuka.

"Kami seboleh-bolehnya mahu menang kejuaraan ini. Kesemua pemain kami amat dikenali di Rusia walaupun orang luar tidak tahu siapa kami. Yang penting, jurulatih kami, Fabio Capello kenal siapa kami dan tahu kehebatan kami di atas padang.

"Kami yakin kami mampu melakukannya dan jika semua orang memberikan persembahan terbaik mereka, kami pasti akan berjaya," katanya.

Sementara Rusia memperkukuhkan persediaan mereka bagi menghadapi perlawanan yang akan diadakan di Cuiaba itu, pesaingnya, Korea Selatan kini boleh dikatakan berada dalam keadaan terumbang-ambing.

Pasukan itu tewas dalam empat daripada lima permainan dan pada minggu lalu sahaja, mereka dibenam 4-0 oleh Ghana dalam aksi pemanas badan terakhir dan hanya mampu mencemburui kehebatan lawannya yang berjaya meraih 11 gol sepanjang kempen pemanas badan tersebut.

Jurulatihnya, Hong Myung Bo sudahpun mempunyai strategi untuk mengembalikan kegemilangan pasukannya sepertimana mereka berjaya melangkah ke separuh akhir di tanah air sendiri pada 12 tahun yang lalu, dan satu perkara yang pasti, Korea bermain dengan cukup baik sebagai satu pasukan.

Bekas pemain antarabangsa, Park Ji-sung berkata, para pemain skuad Korea Selatan sedang bergelut dengan tekanan dalam menghadapi Piala Dunia tetapi jika mereka mampu mengawal tahap mental mereka, sudah pasti mereka boleh menumpaskan Rusia.

"Mereka mesti menang dalam perlawanan menentang Rusia itu. Saya merasakan Korea Selatan boleh memenangi perlawanan tersebut. Saya orang Korea, takkan saya nak sokong Rusia," katanya. - REUTERS


 

No comments: