Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 June 2014

Piala Dunia: Sepanyol sambung badi juara bertahan





PENYOKONG Chile menunjukkan mesej "Adios Spana" yang bermaksud "Selamat Tinggal Sepanyol" selepas pasukannya membenam Sepanyol 2-0 pada perlawanan Piala Dunia di Stadium Maracana, Rio de Janeiro, awal pagi tadi. Kekalahan itu menjadikan Sepanyol negara keempat menyambung badi selaku juara bertahan yang tersingkir awal dalam sejarah kejohanan Piala Dunia setakat ini. - Foto AFP

RIO DE JANEIRO: Sepanyol menjadi negara keempat menyambung badi selaku juara bertahan yang tersingkir awal dalam sejarah kejohanan Piala Dunia setakat ini. 

Apa pun, skuad yang dikenali dengan jolokan La Roja itu juga unik apabila muncul juara bertahan pertama tewas pada dua perlawanan awal secara berturut-turut. 

Sebelum itu, tuan rumah edisi kali ini, Brazil pernah menerima nasib sama pada tahun 1966, disusuli Perancis pada 2002 serta Itali pada 2006.

Kekalahan 2-0 La Roja kepada Chile awal pagi tadi bermakna Sepanyol sah tidak akan mara ke peringkat kalah mati bermula 29 Jun ini, biarpun masih berbaki satu lagi perlawanan menentang Australia, Selasa depan. 

Pada 1962, Brazil memenangi piala bola sepak paling berprestij itu untuk kali kedua selepas mengalahkan Czechoslovakia 3-1 di pentas final, namun mereka gagal meneruskan rentak sama pada saingan seterusnya di England. 

Kegagalan itu antara lain berpunca daripada kecederaan yang dialami dua tonggaknya ketika itu, Pele dan Garrincha. Brazil diundi bersama Hungary dan Portugal. 

Nasib malang Brazil itu kemudian diwarisi pasukan Perancis yang sebelum itu menang menewaskan Brazil pada final Piala Dunia 1998, berlangsung di Paris. 
Senegal yang membuat penampilan sulung ketika itu berjaya melakukan kejutan pada aksi pembukaan Piala Dunia 2002, menewaskan The Les Bleus itu dengan jaringan tipis, 1-0. 

Diundi dalam Kumpulan A, Perancis juga gagal memperoleh tiga mata penting selepas sekadar mencatat keputusan seri, 0-0 menentang Uruguay. 

Lebih parah apabila penyerangnya, Thierry Henry dibuang padang selepas menerima kad merah sebelum pasukan itu menamatkan kempen Piala Dunia 2002 dengan kekalahan 2-0 kepada Denmark. 

Itali, yang menjuarai Piala Dunia 2006 berkunjung ke Afrika Selatan yang menjadi tuan rumah ketika itu untuk mempertahankan gelaran dimilikinya pada 2002. 

Biarpun diundi bersama pasukan bukan pilihan iaitu Paraguay, New Zealand dan Slovakia, Azzurri terkandas di peringkat kumpulan. 

Mereka hanya mencatatkan seri, 1-1 menentang Paraguay dan New Zealand, sebelum dikalahkan Slovakia dengan jaringan 3-2 - Agensi.

No comments: