Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 25 June 2014

WORLD CUP 2014 - Neymar pastikan Brazil juara kumpulan


Penyerang tuan rumah, Neymar (dua dari kiri) merembat bola untuk menjaringkan gol kedua Brazil ketika bertemu Cameroon dalam perlawanan Kumpulan A di Brasilia semalam. Neymar menjaringkan dua gol untuk membantu Brazil menang 4-1. - AFP

BRASILIA - Neymar membuktikan dia adalah watak penting buat Brazil apabila menjaringkan dua gol sewaktu membantu tuan rumah Piala Dunia itu membelasah Cameroon 4-1 di Stadium National semalam, sekali gus memastikan mereka muncul juara Kumpulan A.

Ini membolehkan mereka me­nge­lak bertemu Belanda yang menundukkan Chile 2-0 untuk muncul juara Kumpulan B di peringkat 16 pasukan terakhir.

Dalam perlawanan ke-100 Bra­zil dalam Piala Dunia semalam, pe­nyerang Barcelona itu me­ledakkan gol pertama pada minit ke-17, yang juga gol ke-100 Piala Dunia.

Walaupun Joel Matip menyamakan kedudukan buat Cameroon, yang telah pun tersingkir, pada minit ke-26, namun Neymar kem­bali meletakkan pasukannya di depan menerusi gol kedua pada mi­nit ke-35.

Fred menjaringkan gol ketiga Brazil pada minit ke-49 manakala pemain gantian, Fernandinho me­nyumbat gol keempat yang membuat penyokong Brazil melon­jak kegembiraan pada minit ke-84.

Kemenangan Brazil, serta kejayaan Mexico membenam Croatia 3-1 dalam Kumpulan A di Racife, memastikan mereka muncul sebagai juara kumpulan mengatasi Mexico berdasarkan perbezaan gol.

Jurulatih, Luiz Felipe Scolari berkata, Brazil perlu memperbaiki tahap permainan mereka menjelang pertembungan dengan Chile (Ahad ini waktu Malaysia).

"Kami mempamerkan peningkatan pada setiap perlawanan. Ka­mi menjaringkan empat gol, dan berpeluang meledakkan tujuh atau lapan gol, tetapi pada perlawanan berikut menentang Chile yang merupakan sebuah pasukan yang bagus, saya fikir kami perlu beraksi dengan lebih baik," tegas Scolari.

Sementara itu, pemain ter­baik perlawanan, Neymar memberitahu, semua pemain berhak mendapat pujian setelah mempamerkan permainan meyakinkan semalam.

"Semua orang dalam pasukan berhak menerima pujian ini kerana berjaya mencatat ke­pu­tusan yang diharapkan, dan telah beraksi dengan baik. Kami kini berada di landasan yang tepat," ujar Neymar.

Cameroon telah pun ter­singkir selepas tewas dalam dua perlawanan awal peringkat kumpulan, tetapi Indomitable Lions itu memiliki kelebihan turun beraksi tanpa sebarang tekanan berbanding Brazil. - AFP



No comments: