Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

WORLD CUP 2014 - Skuad muda Belgium sedia diuji



PEMAIN Belgium, Eden Hazard (tengah) cuba menenangkan perasaan rakannya, Kevin Mirallas yang marah kepada Maroune Fellaini (kanan) sewaktu menjalani sesi latihan di Mogi das Cruzes semalam. - AFP

BELO HORIZONTE - Belgium yang terdiri daripada pemain-pemain muda kini semakin gigih menjalani latihan apabila bakal memulakan kempen Piala Dunia mereka dengan menentang Algeria dalam perlawanan bagi aksi Kumpulan H (12 pagi esok waktu Malaysia).

Dilihat sebagai pesaing yang mampu mencipta kejutan dalam kejohanan kali ini, skuad yang mendapat jolokan The Red Devils itu dibarisi oleh pemain-pemain berbakat besar seperti perancang Chelsea, Eden Hazard; penyerang lincah, Romelu Lukaku dan pemain pertahanan Manchester City, Vincent Kompany.

Belgium yang kali terakhir muncul di persada antarabangsa menerusi Piala Dunia 2002 yang berlangsung di Jepun dan Korea Selatan membuktikan kehebatan mereka dalam pusingan kelayakan dan akan berusaha meningkatkan prestasi permainan seperti ketika mereka berjaya mara ke separuh akhir dalam edisi 1986 di Mexico.

Satu-satunya pemain yang pernah beraksi di Piala Dunia, Daniel Van Buyten berkata, para pemain sudah mula memberi perhatian penuh ketika menjalani sesi latihan menjelang perlawanan mereka di Stadium Mineirao.

"Kami selalunya berlatih ala kadar sahaja sebelum bermain dalam perlawanan penting supaya para pemain dapat memberikan aksi terbaik mereka pada masa yang tepat. Namun di saat ini, kesemua pemain mula memberikan tumpuan penuh dan gigih menjalani latihan" kata Van Buyten.

Jurulatih, Marc Wilmots mengagumi kemahiran pemain sensasi Manchester United, Adnan Januzaj dan rakan sepasukan, Maraoune Fellaini di samping turut memuji penjaga gol Chelsea, Thibaut Courtois di atas aksi yang cemerlang ketika dipinjamkan kepada Atletico Madrid musim lepas.

Meskipun Belgium dibarisi pemain-pemain muda yang lincah, Algeria pernah melakar sejarah menerusi Piala Dunia 1982 apabila berjaya mengalahkan finalis ketika itu, Jerman dengan kemenangan 2-1.

Namun, kemenangan tersebut hanya tinggal sejarah apabila Algeria yang menyertai kejohanan itu buat kali keempat tidak pernah melepasi peringkat kumpulan.

Pemain-pemain yang menjadi harapan skuad Afrika Utara itu adalah pemain pertahanan, Madjid Bougherra, dua pemain tengah, Sofiane Feghouli dan Medhi Lacen dan penyerang, Islam Slimani.

"Kami mempunyai barisan pemain-pemain muda yang berbakat tetapi mereka tidak matang lagi. Pasukan ini semakin menunjukkan prestasi mereka dan itu terbukti melalui perlawanan persahabatan dengan Armenia, Slovenia dan Romania.

"Kami tahu perlawanan pertama adalah penting, terutama untuk membentuk keyakinan kata pembantu jurulatih, Nourredine Kourichi. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140617/sl_03/Skuad-muda-Belgium-sedia-diuji#ixzz34r7nFxRV  © Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: