Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 June 2014

Kes RSN Rayer ditangguhkan

oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my



RSN Rayer (tengah) hadir bersama peguamnya, Gobind Singh Deo (kiri) yang didakwa di bawah Akta Hasutan 1948 di Mahkamah Sesyen, Pulau Pinang, semalam.- Utusan/AZMAN ASMAYATIM

PULAU PINANG 19 Jun - Pendakwaan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima, RSN Rayer atas tuduhan menghasut yang sepatutnya dilakukan hari ini di Mahkamah Sesyen di sini ditangguhkan ke suatu tarikh yang belum ditetapkan.

Notis arahan penangguhan itu diterima peguam Rayer, Gobind Singh Deo daripada Ketua Unit Pendakwaan Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri Pulau Pinang, Datuk Razali Che Ani pagi ini sebelum prosiding berjalan.

Rayer sepatutnya didakwa di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 kerana mengeluarkan perkataan ‘UMNO celaka’ pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, 20 Mei lalu.

Gobind berkata, pihaknya tidak pasti apa yang berlaku menyebabkan ada notis penangguhan itu dan akan merujuk perkara tersebut kepada Peguam Negara bagi mendapatkan penjelasan.

Semalam, Rayer dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut ekoran terdapat 14 laporan polis berhubung kenyataan wakil rakyat daripada DAP itu.

Selain mengeluarkan kenyataan di Sidang DUN, Rayer juga sekali lagi mengulangi ungkapan itu ketika berceramah pada kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gelugor sehingga mendapat kecaman daripada ahli UMNO serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Ini kerana beliau enggan menarik balik ungkapan itu menyebabkan NGO terbabit membuat laporan polis agar tindakan tegas diambil atas kebiadabannya itu.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140620/ma_01/Kes-RSN-Rayer-ditangguhkan#ixzz358vAoB47  © Utusan Melayu (M) Bhd

KOMEN : APA CERITA NI .... ?

No comments: