Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 June 2014

WORLD CUP 2014 - Colombia waspada dengan Ivory Coast



James Rodriguez, Didier Drogba

BRASILIA - Colombia merancang untuk menguasai kawalan bola bagi menentang kelajuan dan kekuatan fizikal Ivory Coast apabila kedua-dua pasukan itu bertemu dalam perlawanan Kumpulan C di Brasilia (esok waktu Malaysia).

Perlawanan itu juga bakal menyaksikan mereka mahukan kemenangan bagi memastikan kelayakan ke peringkat seterusnya hampir terjamin.

Colombia kini mendahului kumpulan mereka setelah menang 3-0 terhadap Greece, manakala Ivory Coast bangkit daripada ketinggalan untuk menewaskan Jepun 2-1 dalam perlawanan pembukaan.

Pasukan Jepun menghadapi pelbagai masalah ketika menentang Ivory Coast tetapi pemain tengah Colombia, Fredy Guarin berkata, kawalan bola amat penting untuk mengatasi fizikal bakal lawan mereka itu.

"Mereka amat kuat dari segi fizikal, dalam perebutan bola untuk sepanjang perlawanan serta merupakan aset mereka, namun kawalan bola kami boleh mendatangkan hasil jika konsisten melakukannya.

"Kami perlu bijak dalam mengekalkan corak permainan berpihak kepada Colombia dan tidak membenarkan mereka mendapatkan bola sewenang-wenangnya serta paling penting, kami perlu yakin pada diri sendiri," katanya.

Guarin juga membayangkan pasukannya akan bermain untuk memastikan gawang mereka tidak dibolosi pihak lawan.

"Konsentrasi kami merupakan faktor terbesar ketika menentang Greece dan penting untuk tidak melepaskan sebarang gol kepada pihak lawan kerana seluruh pasukan diterapkan dengan strategi bertahan," katanya.

Sementara itu, pendekatan fizikal Ivory Coast bakal menyaksikan Didier Drogba diletakkan di barisan hadapan pasukannya setelah mengubah haluan perlawanan ketika menentang Jepun.

Jurulatih Ivory Coast, Sabri Lamouchi turut menyanjung impak yang diberikan Drogba dalam perlawanan tersebut setelah Wilfried Bony tidak mempamerkan aksi yang baik.

"Penampilan Drogba mengubah nasib kami apabila menyebabkan beberapa pemain lawan menumpukan perhatian terhadapnya yang membuatkan mereka memberi ruang kepada rakan sepasukan lain untuk menggunakan peluang yang ada.

"Dengan adanya pemain seperti Drogba dan Yaya Toure, pastinya akan memudahkan permainan sesebuah pasukan itu," katanya.

Piala Dunia kali ini memberi peluang kepada Ivory Coast untuk mara dari peringkat kumpulan setelah tersingkir pada peringkat sama pada 2006 dan 2010 apabila tidak memenangi perlawanan pembukaan mereka.- AFP


 

No comments: