Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 25 June 2014

WORLD CUP 2014 - Pemain gantian benam Chile


Memphis Depay menjaringkan gol kedua Belanda dalam perlawanan dengan Chile di Sao Paulo semalam. Belanda menang 2-0 sekali gus muncul juara Kumpulan B manakala Chile menduduki tempat kedua. - REUTERS

SAO PAULO - Dua jaringan oleh dua pemain super sub, Leroy Fer dan Memphis Depay pada penghujung separuh masa kedua menyaksikan Belanda membenam cabaran Chile 2-0, sekali gus menyaksikan Oranje menjuarai Kumpulan B serta mengelak bertembung Brazil pada aksi pusingan kalah mati.

Jaringan Fer pada minit ke-77 merupakan gol pertama pemain itu di pentas antarabangsa, manakala gol Depay minit kedua masa kecederaan menamatkan cabaran Chile dalam perlawanan yang me­nyaksikan kedua-dua pasukan yang telah mara ke pusingan kedua itu bermain berhati-hati.

Dalam perlawanan yang menyaksikan hanya beberapa peluang dicipta, Fer menanduk kencang hantaran rakan sepasukan setelah hanya beberapa kali mendapat bola selepas dimasukkan, manakala Depay dengan mudah menyudahkan hantaran lintang pemain terbaik perlawanan, Arjen Robben.

"Pasukan yang paling bijak memenangi perlawanan ini. Leroy Fer...saya tahu dia memiliki tandukan yang baik dan dengan cara itu kami mendahului Chile, awak rasakan bahawa awak mempunyai kelebihan,’’ kata jurulatih Belanda, Louis van Gaal walaupun dia menafikan dakwaan dua jaringan itu disebabkan mereka bernasib baik.

Belanda dan Chile terikat dengan enam mata sebelum pertemuan itu, sekali gus menyaksikan kemenangan menjadi faktor penting buat kedua-dua pasukan untuk mengelak bertemu Brazil yang muncul juara Kumpulan A dalam perlawanan peringkat kalah mati.

"Kami melakukan apa sahaja yang boleh, tetapi Belanda banyak menumpukan permainan terhadap penyerang kami menerusi barisan pertahanan mereka. Kami perlu memperbaiki beberapa perkara," kata jurulatih Chile, Jorge Sampaoli.

Dengan Robin van Persie digantung satu perlawanan, penye­rang Dynamo Kiev, Jeremain Lens membuat penampilan sulungnya dalam Piala Dunia di barisan sera­ngan bersama pemain veteran, Dirk Kuyt yang dikerahkan beraksi sebagai sayap kiri.

Chile pula meletakkan pemain Juventus, Arturo Vidal yang mempunyai satu kad kuning dibangku simpanan, dan memberi peluang kepada pemain tengah, Charles Aranguiz yang turut mempunyai satu kad kuning untuk berada dalam kesebelasan utama pasukan.

Penyerang Chile, Alexiz Sanches membuat beberapa gerakan berbahaya, dan turut meminta sepakan penalti diberikan kepadanya selepas merasakan dia dikasari di dalam kotak penalti, namun rayuannya itu tidak dipedulikan pe­ngadil perlawanan dari Gambia, Bakary Gassama.

Lens dikeluarkan dan digantikan dengan pemain PSV Eindhoven, Depay yang sebelum ini menjaringkan gol ketika menentang Australia, manakala Sneijder digantikan dengan pemain tengah Norwich City, Fer sekali gus menukar tempo perlawanan. - AFP



No comments: