Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 26 June 2014

WORLD CUP 2014 - Korea perlukan semangat 2002


PEMAIN-pemain Korea Selatan membuat senaman ringan sebelum memulakan sesi latihan di Foz do Iguacu semalam. - REUTERS

SAO PAULO - Korea Selatan yang kini berada dalam keadaan genting perlu mencari semula semangat ajaib 2002 sebagaimana pasukan itu berjuang untuk menyelamatkan pasukan yang suram di Piala Dunia dengan menentang pasukan tanpa kalah, Belgium (esok waktu Malaysia).

Selepas seri dengan Rusia dan kalah 4-2 kepada Algeria, pasukan itu yang kini berada di tangga paling bawah Kumpulan H perlu menang besar sewaktu menentang Belgium, yang sudah layak ke peringkat seterusnya, sekiranya mahu terus kekal di dalam kejohanan itu.

Berdasarkan logik, Korea Selatan bakal mengikut jejak Jepun yang tersingkir setelah serangan mereka sangat tidak bertaring setakat ini, di samping terdapat beberapa masalah di bahagian pertahanan.

Tetapi jurulatih Hong Myung Bo boleh mengikat seri sekurang-kurangnya berdasarkan pengalaman pasukannya pada kejohanan Piala Dunia 2002, di mana dia sebahagian daripada pasukan itu yang mengejutkan dunia dengan mara ke separuh akhir.

Pada tahun tersebut, Korea Selatan memadam impian pasukan Guus Hiddink dan beberapa pengadilan baik membantu pahlawan-pahlawan Taeguk menumbangkan Portugal, Itali dan Sepanyol.

Kali ini keadaan sudah berbeza. Keputusan seri 1-1 dengan Rusia diperoleh apabila penjaga gol Rusia, Igor Afinkeev membuat kesalahan besar, dan kemudiannya Korea Selatan ditewaskan Algeria.

"Sekarang kami perlu berubah," kata Myung Bo selepas pasukan kalah kepada Algeria 23 Jun lalu.

"Keputusan ini merupakan satu ganjaran untuk kami membuat persiapan. Kami mesti bersedia dengan lebih baik untuk perlawanan akan datang, itu sahaja pilihan yang kami ada sekarang."

Penyerang Arsenal, Park Chu Young masih belum menghasilkan gol untuk pasukan Korea Selatan dan Myung Bo mempunyai beberapa pilihan keputusan untuk pertahanannya selepas mereka bolos tiga gol dalam separuh masa pertama menentang Algeria.

Satu kelegaan buat Korea Selatan adalah Belgium, yang kini berada di tangga teratas kumpulan dengan enam mata, mungkin merehatkan beberapa pemain utama. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140626/sl_03/Korea-perlukan-semangat-2002#ixzz35hbW3Y4W  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: