Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 25 June 2014

Bersediakah Melayu lepaskan hak?

Oleh Zulkifli Jalil



PERNAHKAH sesiapa melihat orang Melayu dan beragama Islam dalam jumlah makro, masih lagi belajar membaca muqaddam.

Dengan kata lain, masih bertatih membaca alif ba ta dalam usia 50-an. Inilah pengalaman yang pernah diceritakan oleh sebuah badan bukan kerajaan, Kongres Melayu Nusantara (KMN) kepada penulis sepanjang pengembaraan ke Thailand, di satu daerah bernama Nakhon Sawan akhir tahun ini.

Itu antara catatan pengalaman berharga yang dikutip mereka semasa berpeluang melihat sendiri budaya hidup orang Melayu Siam di negeri Gajah Putih itu.

"Kedaifan masyarakat Melayu di negeri yang majoriti penganutnya beragama Buddha itu terserlah dalam episod kehidupan mereka di Nakhon Sawan. Di daerah yang dijejaki pertubuhan ini, orang Melayu Islam hanya pandai bersolat dan membaca ayat lazim sekadar melengkapkan rukun ibadah wajib tersebut," kata Yang Dipertua KMN, Datuk Tengku Shaifulliazan Tengku Zainal Abidin (gambar).

Namun apa yang menyedihkan, kata Tengku Shaifulliazan, mereka masih ‘merangkak-rangkak’ membaca al-Quran disebabkan guru agama dari selatan Thailand hanya datang setahun sekali ke kampung tersebut.

Jauh di sudut hati terfikir oleh beliau betapa beruntungnya orang Melayu di Malaysia kerana dapat hidup sejahtera dan dapat belajar agama Islam dengan segala kemudahan daripada guru agama hingga ke institusi pengajian Islam.

Namun hari ini, kata beliau, apa yang menyedihkan wujud sebilangan orang Melayu dan Islam di negara ini sanggup mengorbankan hak istimewa mereka kerana politik kepartian yang langsung tidak bersandarkan Perlembagaan Persekutuan.

Lebih teruk lagi, orang Melayu hari ini sanggup berpolitik dengan skripnya ditulis oleh pihak lain sehingga pemimpin Melayu dan Islam yang suatu dahulu gah dengan agenda Islam sanggup mengetepikan hak sendiri, semata-mata kerana mahu menang pilihan raya.

Sikap pemimpin parti terbabit bersekongkol dengan pihak yang cuba menidakkan hak istimewa bangsanya dan meminggirkan institusi diraja amat dikesalkan.

"Parti politik yang bertunjangkan Islam kini sudah bertukar perjuangan. Dan dianggap menjadi pengikut parti yang memperjuangkan kesamarataan dan menghapuskan agenda Dasar Ekonomi Baru (DEB). Sedangkan, tanpa DEB nasib orang Melayu akan senasib orang Melayu seperti di Thailand, Kemboja dan Vietnam," kata Tengku Shaifulliazan lagi.

Suatu ketika timbul isu pemimpin pembangkang mahu mengurangkan 50 peratus penjawat awam jika mereka berkuasa kelak. Ini perlu diambil perhatian oleh orang Melayu memandangkan hampir 90 peratus penjawat sektor tersebut adalah orang Melayu.

DEB sebenarnya merupakan perisai orang Melayu dan satu-satunya Kerajaan Pusat di dunia yang mampu melaksanakan dasar sehebat itu adalah Barisan Nasional (BN). Atas dasar itu, orang Melayu jangan teragak-agak untuk menyatakan sokongan terhadap BN selagi dasar itu dan dasar seumpama dengannya terus membela orang Melayu.

Adakah orang Melayu bersedia untuk melepaskan hak mereka yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan sejak 31 Ogos 1957 lagi?

Hak tersebut adalah mengiktiraf agama Islam sebagai agama rasmi negara, hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera dalam Perkara 153, institusi raja dan lain-lain lagi. Hari ini, parti pembangkang menghalalkan segalanya demi mencari undi pelbagai golongan rakyat sedangkan ia mengancam hak majoriti orang Melayu.

"Hari ini sebilangan orang Melayu melihat perjuangan individu seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan perjuangan beliau tetapi perjuangan DAP yang membawa agenda Malaysian Malaysia.

"Pas pula bukan parti dominan dalam pakatan pembangkang tetapi DAP yang agendanya dibawa oleh PKR. Malangnya orang Melayu masih lagi tidak sedar hak mereka sedang terancam," kata Tengku Shaifulliazan.

Di Selangor, kata beliau, orang Melayu sudah melihat model negara yang akan dibentuk oleh parti pembangkang jika mereka berjaya dalam misi ke Putrajaya. Orang Melayu semakin kehilangan hak mereka sedikit demi sedikit akibat diulit janji-janji manifesto penuh pesona.

Isu premium tanah yang dikenakan mengikut harga pasaran kepada pemilik tanah di Selangor yang menerima Borang 5A membuka mata rakyat yang selama ini dimomokkan oleh slogan Kerajaaan Negeri Selangor iaitu ‘Merakyatkan Ekonomi Selangor’.

Bayangkan seekar tanah, rakyat perlu membayar RM38,000 untuk bayaran premium di kawasan Tanjung Karang. Jika dua ekar tanah sudah jadi RM72,000. Bagaimana rakyat yang bekerja sebagai peladang hendak membayar premium tersebut semata-mata ingin mendapat geran.

Kesudahannya, dibimbangi tanah orang Melayu terlepas ke tangan orang asing yang sanggup membayar premium tersebut. Lebih menakutkan perkara ini telah dan sedang berlaku di Selangor.

"Alasan kerajaan negeri Selangor hanya mengikut harga pasaran suatu yang tidak logik sama sekali sedangkan semasa era BN memerintah, perkara begini tidak pernah berlaku.

"Premium untuk seekar tanah di kawasan sama hanyalah RM359 sahaja dan rakyat tidak tertekan untuk membayar jumlah tersebut," kata beliau.

Isu premium tanah menjadi duri dalam daging buat kerajaan PKR Selangor kerana isu tanah melibatkan maruah orang Melayu yang sudah pasti tidak mahu kehilangan hak untuk berpijak di tanah sendiri.

Dunia Melayu menganjur dari Thailand, Vietnam, Kemboja, Malaysia, Brunei, Filipina dengan orang Moro, Indonesia dan seterusnya ke Cape Town, Afrika Selatan.

Cabaran orang Melayu memang besar kerana berdepan dengan persepsi masyarakat dan arus politik yang penuh dengan pelbagai agenda dan muslihat pemain-pemainnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140625/re_07/Bersediakah-Melayu-lepaskan-hak#ixzz35c4T8tTX  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: