Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

Siapa dilantik Senator dalam MIC?

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my




Dari kiri C. Sivarraajh, S. Balakrishnan, M. Mohana

SPEKULASI bertiup kencang mengatakan tiga orang ahli MIC akan mengangkat sumpah minggu depan bagi mengisi kuota parti terbesar India itu di Dewan Negara.

Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel mendedahkan bahawa Perdana Menteri yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Tun Razak telah meluluskan tiga kerusi untuk diisi parti itu pada penghujung bulan.

Antara nama menjadi sebutan bagi kerusi senator ialah Datuk S. Balakrishnan yang merupakan seorang ahli perniagaan dari Johor. Beliau bukan sahaja dianggap calon berkelayakan tinggi malah seorang yang tidak mempunyai rekod buruk, bahkan mempunyai hubungan baik dengan semua lapisan pemimpin tertinggi termasuk Menteri Besar Johor.

Nama beliau juga gah di Johor berikutan khidmat dan jasanya kepada rakyat Johor, khususnya masyarakat India selama hampir 23 tahun ini.

Bagi kerusi Senator untuk kuota wanita, dijangka diberikan kepada M. Mohana yang merupakan Ketua Wanita MIC. Juga menjadi sebutan, Mohana mempunyai latar belakang sebagai pensyarah perakaunan yang juga Presiden kepada NGO Power Malaysia yang didedikasikan untuk membantu masyarakat khasnya wanita. Golongan wanita India mengenalinya sebagai begitu vokal memperjuangkan isu-isu tempatan dan berani berdepan mematahkan tohmahan pembangkang.

Ketua Pemuda, C. Sivarraajh pula dijangka diberikan kerusi Senat berikutan peranan aktifnya dalam memperkasakan golongan muda dalam komuniti India. Beliau yang juga anak didik kepada mantan Ketua Pemuda, Datuk T. Mohan terkenal dengan suara lantang. Sivarraajh juga merupakan antara pembantu penasihat berhubung hal ehwal masyarakat India kepada Menteri Besar Perak.

Selain itu, nama-nama lain juga menjadi sebutan mengisi jawatan Senator. Antaranya anak bekas Presiden MIC, Datuk Seri Seri S.Samy Vellu iaitu Datuk Seri S. Vel Pari dan bekas menteri, Datuk S. Sothinathan.

MIC perlu diperkasakan kerana undi masyarakat India dikatakan bakal menjadi 'king maker' kepada pilihan raya akan datang.

MIC diberi kuota enam senator, tiga daripadanya kini disandang oleh Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat parti itu yang juga Pengerusi MIC Bahagian Petaling Jaya Selatan, V. Subramaniam; Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat MIC, A. Sivapakiam dan bekas Bendahari Agung MIC, Jaspal Singh.

Setiap senator akan hanya berkhidmat untuk satu penggal selama tiga tahun - bukan dua penggal atau enam tahun seperti sebelum ini.

Apa yang penting, Senator yang dipilih ini kelak diharap mampu memperbaiki kehidupan 1.8 juta anggota masyarakat India di negara ini, sekali gus mengukuhkan lagi kedudukan MIC sepanjang tiga tahun akan datang.

Fokus perlu diberi terhadap usaha membawa perubahan terhadap MIC agar parti ini kembali mendapat kepercayaan masyarakat India.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140617/po_02/Siapa-dilantik-Senator-dalam-MIC#ixzz34r5DjUlt  © Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: