Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 June 2014

WORLD CUP 2014 - Ochoa umpama tembok kebal Mexico



PENJAGA gol Mexico, Guillermo Ochoa melayangkan badan untuk menolak keluar percubaan bahaya Neymar, yang dianggap penyelamatan terbaik dalam Piala Dunia kali ini ketika menentang Brazil di Fortaleza semalam. - AFP

FORTALEZA - Ketangkasan penjaga gol, Guillermo Ochoa yang berjaya mengekang serangan bertali arus Brazil, memaksa pasukan tuan rumah sekadar berpuas hati berkongsi satu mata dengan Mexico setelah perlawanan berkesudahan seri 0-0 dalam aksi Kumpulan A pada Piala Dunia di Estadio Castelao, semalam.

Ochoa muncul wira pasukannya setelah dia menggagalkan beberapa siri serangan yang dilancarkan oleh Paulinho, Neymar, dan Thiago Silva yang kelihatan cukup berkeyakinan untuk merobek gawang Mexico. Namun, aksi cemerlang yang dipamerkan penjaga gol itu, telah membuat anak-anak buah Luiz Felipe Scolari buntu mencari gol kemenangan.

Penjaga gol itu merupakan pemain Mexico terakhir yang meninggalkan padang setelah menerima tepukan gemuruh sebagai tanda penghormatan daripada ribuan penyokong yang menyarung jersi berwarna hijau sebelum dia diumumkan sebagai pemain terbaik perlawanan.

"Kami patut mengucapkan tahniah kepada penjaga gol yang beraksi cemerlang setelah sekurang-kurangnya menyelamatkan empat percubaan berbahaya yang bagi saya amat luar biasa," kata penyerang Brazil, Fred selepas pasukan tuan rumah itu kecewa kerana gagal menembusi benteng pertahanan Mexico.

Jurulatih Brazil, Luiz Felipe Scolari menyifatkan persembahan yang dipamerkan Ochoa amat mengagumkan. Pada aksi tersebut, Mexico turut memiliki beberapa peluang keemasan meledakkan gol dalam perlawanan menghiburkan itu, dan mereka mampu melakar kemenangan menerusi rembatan jarak jauh, jika sepakan yang dibuat disempurnakan lebih kemas.

Jose Vasquez, Hector Herrera, dan Miguel Layun, kesemua mereka memiliki peluang melakukan rembatan jarak jauh dari luar kotak penalti, namun percubaan mereka itu sekadar melepasi palang gol Julio Cesar.

Keputusan seri itu sekali gus menamatkan 10 kemenangan berturut-turut yang dicatat Brazil sejak Ogos tahun lalu, setelah kali terakhir mereka tewas kepada Switzerland pada perlawanan persahabatan.

Malah, keputusan itu juga bermakna kedua-dua pasukan masih perlu mengutip mata pada perlawanan terakhir peringkat kumpulan 23 Jun ini bagi membolehkan mereka layak ke pusingan kedua. Brazil bakal berdepan Cameroon di Brasilia, dan Mexico menentang Croatia di Recife.

"Kami memiliki banyak peluang, tetapi saingan yang diterima amat sengit. Ini bukan persoalan sama ada permainan kami berkembang atau tidak. Kami telah bermain dengan cara begini sebanyak 20 perlawanan, kami berjaya mencatat kemenangan ke atas pasukan yang bagus, kami perlu memahami itu," kata Scolari.

Brazil menguasai permainan, semalam dengan Marcelo, dan Oscar kerap kali menghadirkan ancaman dari sayap kiri padang, sementara Neymar mempamerkan kebijaksanaan apabila dia mengawal bola daripada pertengahan padang. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140619/sl_07/Ochoa-umpama-tembok-kebal-Mexico#ixzz3532dEMxi  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: