Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 26 June 2014

WORLD CUP 2014 - Uruguay, Suarez menggigit


Uruguay, Suarez menggigit


PENYERANG Uruguay, Luis Suarez (kiri) ‘memeriksa’ giginya sambil melihat pemain pertahanan Itali, Giorgio Chiellini yang terbaring kesakitan sewaktu perlawanan terakhir dalam Kumpulan D di Natal semalam. - AFP

NATAL - Luis Suarez menghadapi kemungkinan digantung perlawanan untuk tempoh yang panjang selepas menggigit pemain pertahanan lawan ketika pasukannya menyingkirkan bekas juara dunia, Itali dari Brazil menerusi kemenangan 1-0 dalam perlawanan Kumpulan D semalam.

Ketua pasukan Uruguay, Diego Godin menanduk masuk gol tunggal perlawana pada minit ke-81, sekali gus menyaksikan Itali tersingkir dari Piala Dunia seawal peringkat kumpulan buat kali kedua berturut-turut.

Namun penyingkiran mengejut Itali dibayangi oleh kejadian luar biasa melibatkan Suarez - pernah digantung dua kali sebelum ini kerana menggigit lawan - sejurus sebelum gol kemena­ngan dijaringkan oleh Godin.

Ulang tayang televisyen menunjukkan Suarez kelihatan cuba membenamkan giginya ke bahu pertahanan Itali, Giorgio Chiellini dalam insiden di luar perebutan bola.

Chiellini kemudian menarik jersi untuk menunjukkan tanda merah pada bahunya kepada pengadil Mexico, Marco Rodriguez.

Selepas itu, Chiellini memberitahu televisyen Itali: "Dia menggigit saya, itu jelas, saya masih ada tanda itu.

"Pengadil patut meniup wisel dan memberikan dia kad merah."

Suarez cuba menyangkal kejadian itu ketika memberi ulasan kepada televisyen Uruguay de­ngan mendakwa Chiellini telah melanggarnya.

"Ada perkara-perkara yang berlaku di padang dan awak tidak patut melihatnya sebagai penting," kata Suarez.

Pengurus veteran Uruguay, Oscar Tabarez merayu kejadian itu diabaikan.

"Saya tidak melihatnya. Saya mahu melihat imejnya terlebih dahulu," katanya dalam sidang akhbar. Tabarez turut mengandaikan Suarez dijadikan mangsa oleh wartawan.

"Dia menjadi keutamaan sasaran bagi banyak media," kata Tabarez. Diasak dengan isu itu, Tabarez yang jelas berang, enggan mengutuk Suarez. "Ini ialah Piala Dunia bola sepak, ini bukan tentang akhlak yang murah," katanya.

Namun di sebalik ulasan Suarez, bukti video kejadian itu begitu jelas.

Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) berkata, mereka akan mengkaji laporan pengadil dan video perlawanan itu.

"Kami menanti laporan perlawanan rasmi dan akan mengumpul semua elemen yang diperlukan dalam menilai perkara itu," kata jurucakap FIFA, Delia Fischer.

Namun pegawai kanan lain tidak berlengah dalam me­ngutuk penyerang itu.

"Tidak syak lagi Luis Suarez ialah seorang pemain bola sepak yang hebat tetapi sekali lagi tindakannya mengakibatkannya terdedah kepada kritikan teruk.

"FIFA mesti menyiasat kejadian itu dengan amat serius dan mengambil apa sahaja tindakan yang difikirkan perlu," kata Naib Presiden FIFA, Jim Boyce kepada BBC.

Ahli Jawatankuasa Eksekutif FIFA, Michel D’Hooghe berkata, Suarez wajar menghadapi perbicaraan.

"Ini benar-benar satu kes serius bagi suruhanjaya tatatertib kami," kata D’Hooghe kepada BBC.

Jika didapati bersalah oleh pemimpin tatatertib FIFA, kejadian itu hampir pasti bererti penamat kejohanan buat Suarez.

Itali yang kehilangan Claudio Marchisio kerana dibuang padang dalam babak kedua, menyertai bilangan bertambah pasukan Eropah yang tersingkir selepas Sepanyol, England, Croatia dan Bosnia-Herzegovina.

Dalam perlawanan lain Kumpulan D di Belo Horizonte, Costa Rica memastikan Piala Dunia hambar England berakhir dengan tangisan dalam seri 0-0.

Keputusan itu bererti Costa Rica menjuarai kumpulan itu, dengan rekod tanpa kalah selepas tiga perlawanan dengan Uruguay berkesudahan sebagai naib juara.

Costa Rica akan menentang naib juara Kumpulan C, Greece, Sabtu ini selepas mereka menang 2-1 ke atas Ivory Coast. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140626/sl_04/Uruguay-Suarez-menggigit#ixzz35hcTsyYW  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: