Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

WORLD CUP 2014 - Argentina bernasib baik Messi menjadi



KETUA pasukan Argentina, Lionel Messi membuat sepakan untuk menjaringkan gol kedua pasukannya ketika menentang Bosnia-Herzegovina dalam Kumpulan F Piala Dunia di Stadium Maracana, Rio De Janeiro semalam. Argentina menang 2-1. - AFP

RIO DE JANEIRO - Lionel Messi meledakkan gol yang menjadi trademark menerusi kemahiran individu sewaktu membantu Argentina mencatat kemenangan tipis 2-1 ke atas Bosnia-Herzegovina pada perlawanan pembukaan Kumpulan F Piala Dunia di Stadium Maracana, Rio de Janeiro semalam.

Bintang Bercelona itu turut menjadi punca kepada jaringan sendiri Sead Kolasinac pada minit ketiga bagi meletakkan Argentina di depan, tetapi Messi memerlukan masa hingga pertengahan perlawanan untuk membuktikan dia adalah pemain paling berpengaruh di atas padang.

Gonzalo Higuain yang dibawa masuk selepas rehat telah membuka ruang yang lebih luas buat Messi, dan pada minit ke-65 pemenang Ballon d'Or sebanyak empat kali itu meledakkan jaringan di stadium di mana lokasi perlawanan akhir bakal dilangsungkan (14 Julai waktu Malaysia).

Selepas menerima bola di kawasan Bosnia, Messi melakukan larian solo sambil bertukar hantaran dengan Higuain, dan berjaya menembusi kubu pertahanan lawan, sebelum melepaskan rembatan kencang ke sudut kiri gawang dari jarak 18 meter.

Gol tersebut merupakan jaringan kedua pemain berusia 26 tahun itu sepanjang kariernya dalam aksi Piala Dunia, dan pemain gantian, Vedad Ibisevic menyumbat gol tunggal buat Bosnia pada penghujung permainan.

"Gol kedua memastikan tiga mata penuh, dan amat istimewa buat saya," kata Messi, yang gagal menjaringkan gol pada Piala Dunia 2010.

Bosnia yang tampil buat kali pertama dalam Piala Dunia dilihat sebagai pencabar terkuat dalam saingan peringkat kumpulan buat Argentina, dan skuad bimbingan Alejandro Sabella itu kini berada di landasan tepat untuk layak ke pusingan kedua, 16 pasukan terakhir dengan dua baki perlawanan mereka ialah menentang Iran dan Nigeria.

Kemenangan itu juga diraikan secara besar-besaran oleh penyokong Argentina yang membanjiri Rio, dan menukar suasana di Maracana menjadi Buenos Aires.

"Masih ada kelemahan yang perlu kami perbaiki, tetapi bagus kami berjaya mencatat kemenangan pada perlawanan pertama. Semua pemain ingin memberikan yang terbaik. Kemenangan adalah yang paling penting," kata ketua pasukan Argentina, Messi sebelum mengakui taktikal yang diatur oleh jurulatih, Sabella pada babak kedua permainan membantunya mempamerkan aksi cemerlang.

Dengan Higuain yang masih bergelut dengan kecederaan buku lali, Sabella telah menggunakan formasi 5-3-2 untuk menggandingkan Messi, dan Sergio Aguero di bahagian serangan.

Formasi yang digunakan jauh menyimpang daripada sistem yang kerap diguna pakai pada pusingan kelayakan iaitu 4-3-3 apabila Argentina berada di kedudukan teratas dalam senarai pasukan Amerika Selatan, namun, percaturan tersebut tidak menyekat Messi meraih perhatian awal.

"Saya rasa aksi kami pada babak kedua amat baik sekali. Kami berjaya menguasai bola, dan mencipta peluang gol. Cara permainan beginilah yang kami perlu kekalkan dalam aksi seterusnya, seperti mana yang kami pamerkan pada separuh masa kedua.

"Apa yang paling penting adalah memulakan perlawanan dengan baik, tetapi sistem pada babak kedua lebih baik kerana kami peroleh lebih banyak peluang khususnya ketika melakukan hantaran," ujar Messi. - AFP

No comments: