Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

WORLD CUP 2014 - Drogba cetus kebangkitan pasukan



PENYERANG, Gervinho (kiri) meraikan gol kedua Ivory Coast bersama ketua pasukan, Didier Drogba ketika menentang Jepun di Recife semalam. Ivory Coast menang 2-1. - AFP

RECIFE - Kemunculan Didier Drogba di atas padang memberi ilham dan semangat kepada pasukannya untuk melakar kemenangan 2-1 ke atas Jepun dalam perlawanan Kumpulan C semalam.

Drogba yang dihambat kecederaan hanya masuk ke padang pada minit ke-62 ketika Ivory Coast ketinggalan.

Kehadiran penyerang itu berjaya menyelamatkan skuadnya daripada kecundang apabila Wilfred Bony dan Gervinho menyumbangkan gol menerusi tandukan, masing-masing pada minit ke-64 dan 66, selepas menerima hantaran silang daripada pemain pertahanan, Serge Aurier.

Tindakan jurulatih Sabri La­mou­chi membawa masuk Drogba sememangnya keputusan yang tepat apabila gol pertama Jepun sumbangan Keisuke Honda berjaya dibatalkan sekali gus meranap harapan Jepun untuk menjadi pendahulu Kumpulan C yang turut disertai oleh Colombia dan Greece.

Bekas bintang Chelsea berusia 36 tahun itu mungkin tidak cukup cergas untuk bermain sepanjang 90 minit, tetapi impak Drogba sebagai pemain gantian membuktikan bahawa dia masih mampu untuk mempamerkan persembahan bertenaga.

Kini, Ivory Coast berpeluang melangkah ke pusingan kedua buat pertama kali menerusi kemenangan ini dan mereka bakal bertembung dengan pendahulu kumpulan, Colombia (pada Jumaat ini waktu Malaysia) sementara Jepun bakal menentang Greece.

Jepun pada mulanya menguasai padang pada separuh masa pertama untuk mendahului menerusi sepakan dari luar kotak penalti oleh Honda pada minit ke-16 selepas menerima hantaran daripada Yoto Nagatomo.

Ini merupakan gol ke-21 Honda sepanjang kariernya bersama jersi Jepun.

Jepun turut mempunyai beberapa peluang untuk melebarkan mata mereka sepanjang 45 minit perlawanan berlangsung.

Seminit selepas Honda menyumbangkan gol, pemain pertahanan, Atsuto Uchida melakukan percubaan namun bola ditepis oleh penjaga gol, Boubacar Barry.

Ivory Coast menguasai babak kedua tetapi tidak cukup untuk mengancam kubu Jepun sehinggalah Drogba masuk untuk menye­marakkan serangan mereka.

Dalam masa hanya beberapa minit, tandukan Bony menerjah jaring dan kemudian Gervinho masuk berdekatan tiang, yang sepatutnya boleh diselamatkan oleh Eiji Kawashima.

Jepun gagal menggugat benteng Ivory Coast dalam 20 minit terakhir permainan.

Perlawanan itu merupakan yang pertama buat Lamouchi dalam Piala Dunia, jurulatih berusia 42 tahun dari Perancis yang berketurunan Maghribi dan merupakan satu kejutan apabila dia dilantik untuk membimbing Ivory Coast pada 2012. - AGENSI

No comments: