Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 25 June 2014

WORLD CUP 2014 - Blue Samurai tutup buku


JACKSON Martinez (kiri) meraikan jaringannya bersama Pablo Armero ketika membantu Colombia membenam Jepun 4-1 dalam aksi terakhir Kumpulan C di Areana Pantanal, Cuiaba, pagi ini. - REUTERS

Langkah juara Asia, Jepun di Piala Dunia berakhir sudah selepas tumbang 1-4 kepada Colombia dalam aksi terakhir Kumpulan C di Cuiaba, pagi ini.

Dua gol Jackson Martinez membawa Colombia melakar kemenangan selesa, sekali gus muncul juara kumpulan untuk menempah pertemuan dengan Uruguay di pusingan kedua, Ahad ini.

Skuad La Tricolor memenangi kesemua perlawanan peringkat kumpulan untuk mengutip sembilan mata maksimum, pada ketika Jepun mempamer antara aksi terburuk dengan sekadar meraih satu mata.

Perlawanan itu turut menyaksikan rekod baharu dilakar penjaga gol Colombia, Farid Mondragan apabila dia memadam rekod Roger Milla sebagai pemain tertua beraksi dalam Piala Dunia pada usia 43 tahun, 3 hari setelah dimasukkan, enam minit sebelum tamat permainan.

Malapetaka mula menimpa Jepun seawal minit ke-17 apabila Yasuyuki Konno menjatuhkan Adrian Ramos dalam kotak penalti dan penyerang Fiorentina, Juan Cuadrado menyempurnakan sepakan penalti.

Bagaimanapun, Jepun cuba bangkit menerusi percubaan yang dilancarkan oleh Keisuke Honda dan Shinji Okazaki, masing-masing tersasar dari gawang.

Namun begitu, Okazaki memberi harapan kepada pasukannya apabila menanduk gol penyamaan pada masa kecederaan separuh masa pertama.

Walaupun Jepun berhempas-pulas dalam misi menghidupkan kembali peluang untuk mara ke pusingan kedua, jaringan Martinez pada minit ke-55 menyukarkan situasi skuad Blue Samurai.

Jepun masih tidak mengaku kalah apabila bertubi-tubi menyerang gawang Colombia yang antaranya melalui percubaan Honda dan Konno, tetapi disekat oleh penjaga gol, David Ospina.

Sedang Jepun memberi tumpuan untuk menyerang lawan, Martinez menjaringkan gol keduanya pada minit ke-82 dan pemain gantian, James Rodriguez menyumbat satu lagi gol pada minit ke-89 untuk mengesahkan kemenangan mereka.

“Amat susah bagi kami pada separuh masa pertama kerana benteng pertahanan mereka sangat kukuh dan banyak menyekat peluang yang sepatutnya kami sempurnakan.

“Pada separuh masa kedua pula, kami bermain dengan lebih baik dan berkesempatan mempamer aksi seperti dalam perlawanan-perlawanan sebelum ini dan saya cukup gembira dengan dua jaringan saya," kata Martinez.

Apabila ditanya mengenai pertemuan dengan Uruguay, Martinez menegaskan mereka perlu memberi sepenuh tumpuan.

“Perlawanan itu pasti sengit. Suatu perjuangan dan kami perlu mengekalkan tahap tumpuan serta terus beraksi seperti yang kami lakukan sepanjang kejohanan ini berlangsung," katanya.

No comments: