Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 30 June 2014

Demonstrasi, reformasi, baling kerusi

Zulkiflee Bakar


Pergaduhan antara penyokong-penyokong calon yang bertanding semasa pemilihan Cabang PKR Kota Raja di Klang, baru-baru ini.
PARTI Keadilan Rakyat (PKR) sering mendabik dada, kononnya pemimpin mereka paling hebat mentadbir, parti mereka paling bijak mengurus dan bersikap telus dalam segala perkara. Disebabkan pegangan songsang ini, parti itu sering sahaja 'menyerang' kerajaan Barisan Nasional (BN) melalui sokongan sekutunya, DAP dan Pas.

Malah PKR juga antara parti yang bertanggungjawab untuk mengerakkan demonstrasi jalanan bagi menuntut pilihan raya bebas dan adil serta kononnya bagi menghapuskan segala kepincangan dan penyelewengan ketika pilihan raya berlangsung. Sudah tentulah sasaran mereka Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Tetapi apa yang berlaku dalam pemilihan parti itu membuktikan, PKR bukan sahaja parti cakap tak serupa bikin, malah penuh dengan kepincangan. Sebutlah apa sahaja, baling kerusi, lontar kasut, menjerit, maki hamun dan bermacam-macam lagi perangai buruk semuanya terjadi dalam pemilihan parti tersebut.

Ketika PKR selama ini begitu selesa menuduh SPR tidak telus, Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) mereka sendiri turut dipertikaikan, ini belum lagi mengambil kira bagaimana keputusan boleh berubah-ubah, wujudnya pengundi hantu dan bekalan elektrik terputus di dewan pengiraan undi.

Begitu juga dari segi proses pengiraan undi, ketika proses itu dijalankan secara telus oleh SPR dalam pilihan raya, lihatlah pula bagaimana undi dikira dalam pemilihan PKR.

Ada yang dibuat di dalam dewan, ada dilakukan di ruang tamu rumah dan ada pula di dalam bilik hotel, oleh itu ketelusan apa yang diperjuangkan oleh PKR selama ini?

Kalau dikaji, segala yang berlaku dalam PKR adalah tuduhan-tuduhan yang pernah dilemparkan oleh parti itu terhadap BN dan SPR, tetapi kini ia ibarat 'menuding kain orang terkoyak, kain sendiri sudah terlondeh'. Ternyata sekali, PKR semakin mendapat 'pembalasan' terhadap segala fitnah dan tohmahan yang kerap mereka lakukan ke atas pihak lain.

Selama ini, mereka hanya bijak menuduh dan memfitnah tetapi apabila diminta bukti, ia hakikatnya sekadar modal untuk menimbulkan keraguan dalam kalangan rakyat terhadap kemenangan BN dalam pilihan raya sama ada kecil mahupun umum. Apa yang anehnya, PKR hanya membuat bising, apabila pembangkang tewas tetapi apabila mereka menang senyap sunyi pula.

Bagaimanapun apa yang berlaku ke atas PKR bukanlah satu kejutan memandangkan sejarah perjalanan politik parti itu sendiri sudah memberi petanda awal bahawa mereka akan terlibat dalam kekecohan dan kekalutan apabila berlaku pemilihan dalam parti.

PKR mengajar rakyat turun ke jalanan untuk berdemonstrasi, PKR mengajak rakyat untuk melakukan reformasi dalam politik dan PKR juga membimbing rakyat untuk berani berhadapan dengan pihak berkuasa, tetapi sekarang 'ilmu-ilmu' itu sedang dipraktikkan oleh penyokong-penyokong sendiri.

Mereka mengadakan demonstrasi membantah JPP, mereka melaungkan reformasi untuk menuntut kepimpinan PKR melakukan reformasi dan mereka juga bertindak samseng dengan membaling kerusi dalam mesyuarat.

Semua ini adalah hasil 'didikan politik' demonstrasi dan reformasi yang selama ini begitu dibanggakan oleh PKR. Justeru tidak perlulah pemimpin-pemimpin PKR juga memberi hujah jahil dengan menyatakan ada penglibatan orang luar dalam kekecohan yang berlaku kepada parti itu.

Inilah masalah krisis identiti yang berlaku kepada kepimpinan PKR, mereka tidak pernah bermuhasabah atau mahu mengaku kelemahan yang dimiliki, sebaliknya apa juga yang berlaku kepada parti itu akan disalahkan kepada orang lain.

Sikap mahu mencerminkan diri sendiri, langsung tidak ada seolah-olah mereka insan-insan suci yang cuba dinodai oleh pihak lain.

Mungkin ini juga 'didikan politik' pemimpin-pemimpin kanan mereka yang sering menganggap apa yang berlaku kepada diri mereka adalah satu fitnah dan konspirasi UMNO dan kerajaan BN. Bagaimanapun PKR tidak boleh lagi berdolak dalih.

Kerusi berterbangan, pergelutan yang berlaku dan darah yang mengalir ketika mesyuarat pemilihan parti itu di seluruh negara sudah membuktikan parti tersebut sedang berhadapan dengan krisis dalaman yang amat serius.

Sudahlah selama ini PKR dilihat tidak mempunyai hala tuju sebaliknya sekadar untuk memenuhi cita-cita politik pemimpin-pemimpin sahaja, kini pertelingkahan dalaman melibatkan ahli-ahlinya juga semakin kritikal.

Seharusnya, apa yang berlaku kepada PKR ini memberi keinsafan kepada rakyat untuk memahami begitulah keadaan apabila sebuah parti ditubuhkan semata-mata bagi memenuhi impian politik individu dan mahu merebut kekuasaan semata-mata.

PKR bukan ditubuhkan untuk memperjuangkan nasib rakyat dan bagi mensejahterakan negara, sebaliknya mahu memenuhi nafsu politik pemimpin-pemimpinnya. Sebab itulah PKR dilihat mengamalkan politik 'matlamat menghalalkan cara', mereka tidak peduli apa pun asalkan impian mereka tercapai. Pendekatan ini akhirnya 'merebak' kepada ahli-ahlinya yang sanggup 'bertempur' sesama sendiri dalam pemilihan parti.

Sememangnya, berdasarkan apa yang terjadi dalam pemilihan parti itu, jelaslah PKR ibarat 'Parti Kian Rosak', yang sedang bergelumang dengan seribu satu masalah sama ada melibatkan pemimpin, ahli mahupun penyokongnya.

Atas sebab itulah, PKR tidak layak untuk bercakap atau mengkritik apa juga perkara terhadap kerajaan BN kerana parti mereka sendiri berada dalam keadaan lintang pukang dan tidak terurus. Usahlah bercakap soal reformasi kalau dalam PKR sendiri berlakunya kejadian baling kerusi.

Justeru sudah sampai masanya rakyat menolak PKR kerana apa yang berlaku membuktikan parti itu sama sekali tidak layak menerajui negara ini. PKR dilihat hebat bukan kerana kekuatan parti itu dan kehebatan pemimpinnya, tetapi disebabkan mereka mampu mempengaruhi DAP dan Pas untuk berkongsi kuasa dengan mereka.

Bayangkanlah apa yang akan berlaku kepada negara ini kalau PKR menjadi tonggak utama pemerintahan negara, kalaulah dalam parti sendiri pun berkecamuk dan tidak tentu hala, bagaimana mereka hendak memberi kesejahteraan kepada seluruh rakyat dan negara ini?

Apatah lagi dalam PKR juga wujudnya budaya yang sama sekali tidak sesuai dengan rakyat negara ini khususnya bergaduh sesama sendiri sehingga ada yang tercedera.

Cukup-cukuplah terpedaya dengan politik songsang PKR, jadikanlah kekecohan dalam pemilihan parti itu sebagai pengajaran dan panduan bahawa parti tersebut hanya bijak untuk melaungkan reformasi, mencetuskan demonstrasi dan membaling kerusi.


No comments: