Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 June 2014

WORLD CUP 2014 - Jepun, Greece congak peluang



Jurulatih Jepun, Alberto Zaccheroni memberikan arahan kepada Keisuke Honda sewaktu sesi latihan di kem latihan pasukan Jepun di Sao Paulo, semalam. - REUTERS

NATAL - Selepas tumpas dalam aksi pembukaan Kumpulan C, Jepun dan Greece masing-masing akan mempersembahkan kualiti terbaik demi menyelamatkan kempen mereka daripada terus berakhir dalam perlawanan bertempat di Stadium Estadio das Dunas (6 pagi esok waktu Malaysia).

Namun jika ada di antara dua pasukan itu berjaya meraih tiga mata pun belum pasti menjamin mereka dapat melangkah ke peringkat seterusnya.

Walaupun Jepun menjadi negara pertama yang layak untuk bertanding di Brazil, mereka kecundang di awal kejohanan apabila dibenam 2-1 oleh Ivory Coast di Recife Ahad lalu.

Meskipun berjaya mendahului menerusi sepakan Keisuke Honda pada minit ke-16, mereka gagal mempertahankan gawang mereka daripada dibolosi Les Elephants.

"Kekuatan kami terletak kepada kawalan bola.

"Bila kami berjaya mengawal bola, kami hanya perlu terus mengawalnya daripada dirampas oleh pihak lawan. Jika bola itu berjaya dirampas oleh mereka, kami akan segera merebutnya dan mempertahankan pasukan kami. Itulah falsafah kami," kata Honda.

Jurulatihnya, Alberto Zaccheroni dilihat tidak akan membuat perubahan terhadap kesebelasan utama walaupun Yoshito Okubo memainkan peranan sebagai pengganti dengan cukup baik jika hendak dibandingkan dengan persembahan Yuya Osaka yang mengecewakan di bahagian hadapan.

Pemain tengah, Shinji Kagawa turut dikritik kerana aksinya yang hambar namun para peminat masih meletakkan harapan tinggi bahawa Kagawa akan menampilkan persembahan mantap ketika menentang Greece.

Greece hanya dibolosi empat gol dalam 10 perlawanan peringkat kelayakan ke Brazil, tetapi sudah pun dibolosi hampir sama banyak ketika dibelasah 3-0 oleh Colombia di Belo Horizonte.

Mereka datang ke Brazil dengan matlamat untuk bermain secara menyerang, dan tidak akan membiarkan kekalahan kepada Colombia mengubah corak permainan mereka.

"Semua orang menjangkakan kami akan bertahan dan bertahan supaya dapat kekal seri. Tetapi saya fikir mereka telah melihat bahawa kami ialah sebuah pasukan yang suka menyerang, dapat mengawal bola dengan baik dan sentiasa mencari peluang untuk melakukan percubaan.

"Kami masuk ke padang dengan niat untuk menang ke atas Colombia dan visi kami tidak akan berubah, Kami hanya harap dalam perlawanan Jepun ini, kami dapat memperoleh keputusan yang lebih baik kerana kami mesti menang dalam perlawanan ini.

"Kami berjaya membuka peluang ketika menentang Colombia dan itu merupakan satu perkara yang bagus. Mungkin tuah akan berpihak kepada kami di lain hari dan kami akan terus bermain dengan bersungguh-sungguh," kata penyerang berpengalaman Greece, Giorgios Samaras. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140619/sl_03/Jepun-Greece-congak-peluang#ixzz352zI9WIw  © Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: