Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 June 2014

WORLD CUP 2014 - Belanda mara selepas menang tipis



PENYERANG Belanda, Memphis Depay meraikan jaringan jarak jauhnya bersama ketua pasukan, Robin van Persie (kanan) sambil diperhatikan seorang pemain Australia dengan kecewa dalam perlawanan Kumpulan B di Porto Alegre semalam. Belanda menang 3-2. - AFP

PORTO ALEGRE - Louis van Gaal dapat menunjukkan di mana saatnya apabila dia berasa yakin pasukannya mampu mengekang Australia, seterusnya memenangi perlawanan untuk sekali gus meletakkan skuad Oranje ke pusingan kalah mati Piala Dunia 2014.

Ketika perlawanan berbaki kira-kira 20 minit, Australia terlepas peluang keemasan untuk mendahului 3-2.

Van Gaal melihat situasi itu sebagai satu petanda dan berpaling kepada dua pembantu jurulatihnya.

"Saya memberitahu Patrick Kluivert dan Danny Blind, ‘kita akan menang perlawanan ini kerana jika mereka terlepas peluang seperti itu, kita akan menjaringkan gol," katanya.

Beberapa saat kemudian, ramalannya terbukti benar. Pemain simpanan, Memphis Depay mencuba nasib dengan melepaskan rembatan 25 meter dari gawang gol pada minit ke-68. Penjaga gol Australia, Maty Ryan yang tidak nampak bola lebih awal merebahkan badan untuk menepis, tetapi sudah terlambat.

Itu merupakan penutup perlawanan yang memuncah secara tiba-tiba apabila jaringan Arjen Robben pada minit ke-20 selepas membuat larian solo disamakan hanya beberapa saat kemudian apabila pemain veteran Australia, Tim Cahill membuat sepakan voli yang mengagumkan.

Australia kemudian mendahului apabila mendapat penalti yang disempurnakan oleh Mile Jedinak pada babak kedua, hanya untuk menyaksikan Robin Van Persie menyamakan kedudukan empat minit kemudian.

Keputusan itu meletakkan Belanda, yang sebelum ini membelasah Sepanyol 5-1 dalam perlawanan pembukaan, mara ke pusingan kedua dari Kumpulan B bersama-sama Chile, yang menundukkan juara bertahan itu dalam satu lagi perlawanan semalam.

"Sangat mengecewakan.

"Pemain-pemain saya sangat mengagumkan. Mereka memberi saingan kepada pasukan bertaraf dunia. Saya beri puji mereka, tetapi saya sangat kecewa kerana mereka gagal mendapat sedikit habuan dariapad usaha mereka hari ini.

"Kami ke Piala Dunia dan kami menentang tiga negara terbaik dunia," kata pengurus Australia, Ange Postecoglou.

Pada awal babak kedua, Belanda berubah daripada sistem 5-3-2 yang begitu berkesan ketika menentang Sepanyol kepada gaya lebih tradisional kepada pasukan itu iaitu 4-3-3 untuk disesuaikan dengan Depay, tetapi Australia mengejutkan mereka untuk mendahului selepas Daryl Janmaat tertampan bola di dalam kawasan penalti.

Jedinak menyempurnakan sepakan pada minit ke-54 tetapi Van Persie sekali lagi menyamakan kedudukan empat minit kemudian. Dia kemudian menerima kad kuning kedua dalam kejohanan ini, menyebabkan dia tidak akan bermain menentang Chile dalam perlawanan terakhir Belanda dalam Kumpulan B.

Peluang terbaik Australia untuk kembali mendahului tiba pada minit ke-68. Tommy Oar mendapat peluang untuk membuat percubaan dari sebelah kiri gawang tetapi membuat keputusan untuk membuat hantaran silang kepada Mathew Leckie, yang hanya mampu mendada bola kepada penjaga gol.

Jaringan Depay beberapa saat kemudian adalah yang pertama untuk negaranya. - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140620/sl_07/Belanda-mara-selepas-menang-tipis#ixzz358pnZPhL  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: