Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 June 2014

WORLD CUP 2014 - Switzerland nak kacau mimpi Perancis



Haris Seferovic, Karim Benzema

SALVADOR, Brazil - Sejak 1998, perjalanan skuad Perancis menjadi tidak menentu sepanjang bertanding dalam Piala Dunia. Mereka sama ada berjaya mara ke perlawanan akhir ataupun gagal mendapatkan mata.

Kini, selepas melakar kemenangan 3-0 kepada Honduras, para penyokong pasukan itu boleh bermimpi sekali lagi untuk menyaksikan Les Bleus meraih kemenangan kedua dalam perlawanan menentang Switzerland bagi Kumpulan E (3 pagi esok waktu Malaysia).

Perancis memulakan kempen mereka dengan cemerlang ketika menentang Honduras, berbeza dengan apa yang dilalui oleh skuad tersebut ketika bersaing di Afrika Selatan, empat tahun lalu.

Piala Dunia 2010 digemparkan apabila para pemain Perancis enggan mendengar arahan jurulatih ketika itu, Raymond Domenech dan pulang dalam keadaan memalukan.

Jurulatih baharu, Didier Deschamps tampil dengan pasukan yang lebih sepakat dan mempertaruhkan Karim Benzema, Paul Pogba dan Olivier Giroud sebagai jentera berbahaya Les Bleus.

Switzerland yang menang 2-1 ke atas Ecuador dalam aksi pembukaannya dilihat akan memperkukuhkan pertahanan dalam perlawanan yang bakal menentukan siapa yang akan melangkah ke pusingan kedua.

Dengan bahang pertandingan semakin dirasai di Brazil ditambah pula Benzema tampil bersemangat bakal menyemarakkan lagi semangat peminat Perancis untuk melihat pasukan mereka meraih kemenangan di Arena Fonte Nova.

Tetapi jika dilihat semula kepada perlawanan-perlawanan terdahulu, Switzerland mungkin mampu mencipta kejutan ke atas Les Bleus.

Ketiga-tiga perlawanan terakhir di antara mereka diakhiri dengan keputusan seri dan Perancis memenangi dua perlawanan sebelum itu manakala Switzerland kali terakhir menang pada tahun 1992.

Bagaimanapun, Switzerland yang tampil bertenaga sejak beberapa tahun ini turut disertai barisan pemain yang hebat seperti ketua pasukan, Gokhan Onler dan Xherdan Shaqiri.

Deschamps sudah berasa selesa dengan formasi Mathieu Debuchy, Raphael Varane, Mamadou Sakho dan Partice Evra bermain di bahagian pertahanan. Persoalan kini terletak bagaimana jurulatih itu mahu memantapkan pertahanan di bahagian kiri dan tengah.

Antoine muncul dengan aksi bertenaga semasa Benzema bermain di bahagian hadapan ketika menentang Honduras tetapi Deschamps mungkin akan meletakkan Benzema di bahagian kiri dan Giroud dibawa masuk ke hadapan untuk menembusi benteng pihak lawan.

"Sudah pasti akan terdapat lebih banyak ruang (berbanding ketika menentang Ecuador) kerana pemain Perancis lebih suka menyerang. Mereka kuat di bahagian serangan, tetapi itu mungkin menjadi kelemahan mereka apabila mahu terlalu banyak menyerang," kata penyerang Switzerland, Haris Seferovic, yang menjaringkan gol pertama pasukannya ketika bertemu Ecuador. - REUTERS




No comments: