Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 17 June 2014

WORLD CUP 2014 - Mueller mimpi ngeri Ronaldo



Pemain-pemain Jerman meraikan jaringan Mats Hummels ketika pasukan itu menumpaskan Portugal 4-0 dalam perlawanan pembukaan Kumpulan G di Stadium Fonte Nova, Salvador, pagi ini. - AFP
JARINGAN hatrik Thomas Mueller bukan saja menjadi inspirasi Jerman untuk membelasah Portugal 4-0, malah menenggelamkan sama sekali populariti Pemain Terbaik Dunia, Cristiano Ronaldo.

Juara dunia tiga kali itu memanfaatkan sepenuhnya kekurangan yang dialami Portugal apabila terpaksa beraksi dengan 10 pemain selepas tonggak pertahanan mereka, Pepe dibuang padang.

Kemenangan besar di Stadium Fonte Nova, Salvador itu membolehkan Jerman mengetuai Kumpulan G.

Sejurus tamat perlawanan, Ronaldo yang terlalu kecewa enggan melayani pemberita.

“Ada tiga pemain yang dibawa ke bilik media untuk bercakap dan saya bukan salah seorang daripadanya," ujar kapten Portugal itu ketika melalui kawasan media.

Ronaldo, 29, tetap beraksi sepanjang 90 minit permainan biarpun persiapannya pada Piala Dunia diganggu masalah kecederaan paha dan buku lali.

Jika sebelum perlawanan dia sering menjadi tumpuan media, namun Mueller menenggelamkan pemain itu menerusi persembahan solo yang hebat dan mengetuai corak permainan menyerang pasukannya.

Kemenangan meyakinkan itu meletakkan Jerman di landasan baik untuk memburu kejuaraan keempat selepas menang pada 1954, 1974 dan 1990.

“Tiga gol dalam satu perlawanan pembukaan menentang lawan yang hebat adalah sesuatu yang sungguh membanggakan.

“Empat tahun lalu saya juga mempunyai pengalaman beraksi di pentas Piala Dunia dan saya bukan seorang yang mudah berasa gementar.

“Kami menghadapi perlawanan ini dengan baik dan mempunyai beberapa peluang sebelum berjaya menjadikan kedudukan 2-0," kata Mueller.

Tiga jaringan penyerang Bayern Munich itu hadir pada minit ke-12 melalui sepakan penalti dan dua lagi pada minit ke-45 dan ke-78.

Satu lagi gol Jerman diperoleh menerusi tandukkan Mats Hummels pada minit ke-32.

Pada minit ke-37, tonggak pertahanan Portugal, Pepe dilayangkan kad merah dalam insiden melibatkan pemain itu dan Mueller.

Pepe, diarah keluar padang oleh pengadil dari Serbia, Milorad Mazic selepas melakukan kekerasan terhadap penyerang Jerman itu.

“Kami sudah kalah sejak dari babak pertama.

“Saya fikir, lebih baik saya tidak bercakap apa-apa mengenai pengadil," kata jurulatih Portugal, Paulo Bento.

Pepe dilayangkan kad merah oleh pengadil dari Serbia, Milorad Mazic selepas melakukan kekasaran ke atas penyerang Jerman, Thomas Mueller di Salvador, pagi ini. - REUTERS

No comments: