Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 June 2014

WORLD CUP 2014 - Jurulatih Cameroon jijik dengan sikap pemain sendiri



Achille Weboc (tengah) cuba memisahkan rakan sepasukannya, Benjamin Moukandjo (kiri) dan Benoit Assou-Ekotto yang bertelagah sewaktu Cameroon menentang Croatia di Manaus semalam. - REUTERS

MANAUS - Jurulatih Cameroon, Volker Finke berkata, pergaduhan di atas padang antara dua pemainnya ketika mereka kalah besar 4-0 kepada Croatia semalam ‘menjijikkan’, dan dia turut mengeluh tentang kekurangan disiplin dan usaha pemainnya.

Pada babak pertama, pemain tengah Alex Song dibuang padang kerana menyiku belakang pemain Croatia, Mario Mandzukic dan menjelang penghujung perlawanan pemain pertahanan, Benoit Assou-Ekotto menanduk Benjamin Mou­kandjo selepas berbalah.

Keputusan dalam perlawanan Kumpulan A itu mengesahkan penyingkiran Cameroon daripada kejohanan selepas kekalahan kedua berturut-turut.

"Jelas kami perlu mencari alasan bagi apa yang berlaku kerana kelakuan sebegitu benar-benar menjijikkan, tidak boleh diterima, mustahil," kata Finke apabila ditanya mengenai pergaduhan itu.

"Keputusan seperti ini satu keaiban buat Cameroon. Saya fikir sehingga (Song menerima) kad merah, hanya sedikit perlawanan (apabila kedua-dua pasukan bermain) setara, mungkin Croatia lebih berkesan tetapi Cameroon turut mempunyai beberapa peluang," katanya.

"Kami perlu tidur dan membuat satu kajian dan kemudian kami boleh umumkan sesuatu," tambahnya, merujuk kepada kemungkinan tindakan disiplin dikenakan selepas adegan yang tidak menyenangkan itu.

"Akan ada akibatnya daripada kejadian ini," tegasnya.

Finke turut mengeluh mengenai kekurangan disiplin pasukannya dalam bertahan pada babak kedua, apabila Cameroon melepaskan tiga gol, termasuk satu pada minit ke-48.

"Saya tahu sukar bermain 11 melawan 10 tetapi tidak perlu hilang kawalan sebegitu... gol kedua memang terlalu awal. Kami juga terpaksa cuba bermain secara menyerang, untuk kekal dalam perlawanan itu dan awak awak perlu mengambil risiko," katanya.

Finke membandingkan pertemuan itu dengan perlawanan Jerman dengan Portugal yang berakhir dengan kekalahan 4-0 buat Portugal selepas pemain pertahanan, Pepe dibuang padang.

"Perkaranya sama dan keputusannya memang sama. Saya minta maaf atas keputusan ini," ulangnya.

Jurulatih dari Jerman itu, yang hanya dilantik setahun lalu, turut ditanya mengenai masa depannya bersama pasukan Cameroon.

"Saya fikir awak amat faham bahawa seseorang perlu tidur sekurang-kurangnya satu malam selepas sebuah perlawanan sebegitu. Saya tidak boleh berikan satu penjelasan serius kepada soalan itu," katanya.

Cameroon yang kalah kepada Mexico minggu lalu akan melengkapkan perlawanan terakhir Piala Dunia mereka dengan menentang Brazil pada Selasa depan. - Reuters


No comments: