Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 30 June 2014

WORLD CUP 2014 - Pencapaian terburuk Asia

Susunan MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


PERTAHANAN Korea Selatan, Kim Young-Gwon (dua, kiri) tidak mampu membendung perasaan sedih selepas pasukannya tersingkir pada saingan kumpulan Piala Dunia setelah tewas 0-1 kepada Belgium di Corinthians Arena, Sao Paulo, Brazil, semalam. - AFP

KUALA LUMPUR - Tiada kelibat pasukan dari benua Asia yang berada dalam kelompok 16 pasukan terbaik Piala Dunia sebaik saingan peringkat kumpulan melabuhkan tirai selain dengan menyaksikan semua wakil, Australia, Jepun, Iran dan Korea Selatan menghuni tangga tercorot dalam kumpulan masing-masing.

Bertambah memeritkan, tiada satu kemenangan mampu dicapai oleh mana-mana pasukan dari benua Asia pada kali ini yang menjadikan Piala Dunia 2014 Brazil sebagai satu pencapaian terburuk Asia sejak 1990.

Secara keseluruhan, gabungan mata antara Australia, Jepun, Korea Selatan, dan Iran adalah sebanyak tiga mata sahaja, iaitu paling rendah semenjak penyertaan 32 pasukan di Piala Dunia pada tahun 1998.

Prestasi hambar yang ditunjukkan oleh wakil-wakil Asia kali ini pasti memberikan sedikit kebimbangan kepada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) memandangkan satu perbincangan bersama Oceania pernah dilakukan pada penghujung tahun lalu bagi mendapatkan slot tambahan pada Piala Dunia 2018.

Jepun, dan Korea Selatan yang mara ke pusingan kedua semasa Piala Dunia 2010, pada kali ini cukup menghampakan apabila sekadar meraih satu keputusan seri, dan dua kekalahan.

Aksi Jepun, dan Korea Selatan, dua wakil tetap Asia semenjak Piala Dunia 1998 sedikit menimbulkan persoalan kerana melepaskan enam gol di peringkat kumpulan yang menampakkan kelemahan ketara di bahagian pertahanan.

Hanya prestasi Iran mungkin sedikit boleh dipuji kerana nyaris membuat kejutan ke atas Argentina apabila hampir mengikat juara Dunia dua kali itu dengan keputusan seri tanpa jaringan sebelum gol Lionel Messi pada masa kecederaan membunuh segala jalan cerita indah skuad The Princes of Persia itu.

Sementara Australia pula paling menghampakan kerana mudah ditundukkan oleh juara bertahan, Sepanyol dan Chile walaupun mungkin mampu memberikan sedikit tentangan ketika kalah 2-3 kepada Belanda.

Sebagai rekod, Piala Dunia 2002, dan 2010 menyaksikan pungutan mata tertinggi diraih pasukan-pasukan Asia iaitu sebanyak 14 mata di peringkat kumpulan sambil Korea Selatan mencipta sejarah mara ke separuh akhir Piala Dunia 2002 semasa menjadi tuan rumah.

Selain itu, pada Piala Dunia 1994, Arab Saudi menjadi pasukan Asia paling mencuri tumpuan kerana mampu mencipta kejutan pada penampilan pertama apabila mara ke pusingan kedua selepas memenangi dua perlawanan di peringkat kumpulan dengan mengatasi Belgium, dan Maghribi.



No comments: