Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 2 June 2014

WORLD CUP 2014 - England kena ikut gaya Liverpool - Scholes



PENYERANG England, Wayne Rooney (kiri) dan Steven Gerrard (tengah) berehat sewaktu sesi latihan skuad England di Almancil, selatan Portugal semalam. - AFP

LONDON - Legenda Manchester United, Paul Scholes berkata, England perlu bermain seperti Liverpool jika mereka ingin memiliki peluang untuk memenangi Piala Dunia.

Scholes, yang mempunyai 66 cap bersama England antara 1997 dan 2004 menggesa Roy Hodgson menyenaraikan lima pemain Liverpool dalam kesebelasan utama, dan memberi saingan menarik bagi mengelak keputusan hambar seri 0-0.

"Pasti menarik jika England menerapkan corak permainan menyerang seperti Liverpool di Brazil. Ini bermakna sekurang-kurangnya empat atau lima pemain Liverpool perlu berada dalam kesebelasan utama England menentang Itali. Gaya permainan di Afrika Selatan pada 2010 amat negatif dan membosankan.

"Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Penyokong England, termasuk saya sendiri lebih rela menyaksikan perlawanan berkesudahan seri 3-3, berbanding keputusan hambar 0-0. Saya suka jika Roy lebih berani bermain seperti Liverpool (atau Manchester United pada musim sebelumnya).

"Saya dengan yakin mahukan Steven Gerrard, Daniel Sturridge, Jordan Henderson, dan Raheem Sterling dalam kesebelasan utama. Apa yang menjadi persoalan kini ialah kedudukan Glen Johnson di bek kanan.

"Saya berpendapat Phil Jones adalah pemain terbaik untuk mengisi posisi tersebut buat masa ini, walaupun Jones masih boleh diperluaskan peranannya sebagai bek tengah yang bagus. Johnson merupakan pemain yang memiliki sentuhan menyerang, bagaimanapun pemilihan tersebut agak sengit," kata Scholes, 39.

Di sebalik bakat menyerang yang dimiliki England, Scholes percaya, pemain tonggak Three Lions adalah Jordan Henderson yang dianggapnya mampu menjadi pemain penting dalam skuad kebangsaan meskipun hanya memiliki lapan cap.

"Henderson merupakan permata pasukan yang memiliki kemahiran cukup baik. Dia adalah pemain yang perlu dihargai oleh rakan sepasukan ketika berada di atas padang. Dia akan mengorbankan dirinya sebagai penyerang berbakat untuk pasukan seperti Liverpool.

"Saya tidak pasti sama ada dia boleh dianggap sebagai pemain berkelas dunia, tetapi Henderson mampu menjadi pemain tonggak buat England yang mengawal bola, dan memanfaatkannya secara berkesan," tegas Scholes.

Sementara itu, Scholes turut mengkritik keputusan tidak menyenaraikan bekas rakan sepasukannya dalam United, Michael Carrick, dan menyifatkan ketiadaan pemain tersebut bakal menjadikan tanggungjawab kapten, Steven Gerrard lebih berat untuk terus kekal cergas.

Legenda Old Trafford itu percaya, hanya Gerrard mampu berperanan sebagai quarter-back, dan berpendapat England pasti berdepan masalah besar jika kapten itu ditimpa kecederaan.

"Tidak membawa Carrick adalah satu kesilapan. Jika Gerrard tercedera, tiada siapa yang layak mengisi posisinya itu, jika Roy menerapkan gaya permainan Liverpool. Saya tidak fikir Henderson, Frank Lampard atau Jack Wilshere mampu memainkan peranan itu.

- AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140530/sl_01/England-kena-ikut-gaya-Liverpool---Scholes#ixzz33Spz1rkl  © Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: