Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 2 June 2014

WORLD CUP 2014 - Tiada tiket automatik - Marcelo



MARCELO (kiri) bergurau dengan Neymar pada sesi latihan skuad Brazil di Granja Comary, Teresopolis, semalam menjelang Piala Dunia yang akan membuka tirai, dua minggu dari sekarang. - AFP

TERESOPOLIS - Biarpun dia antara pemain terkemuka Brazil, namun Marcelo tidak menganggap dirinya layak secara automatik untuk mendapat tempat dalam kesebelasan utama pasukan pada aksi pembukaan Piala Dunia menentang Croatia, 12 Jun ini.

Bintang pertahanan Real Madrid itu sebaliknya menegaskan, semua pemain perlu bersaing sengit sesama sendiri untuk menyarung jersi pasukan dalam pertarungan yang menjadi tumpuan dunia.

Marcelo, yang memiliki 30 cap sering menjadi pilihan Luiz Felipe Scolari untuk mengisi slot dalam skuad utama sejak pengendali Brazil itu kembali membimbing pasukan buat kali kedua pada November, 2012.

Pemain berusia 25 tahun itu sebaliknya menegaskan, dia gembira kerana Brazil memiliki Maxwell, tonggak pertahanan Paris St Germain (PSG) yang bersedia mengisi kekosongannya di bek kiri pada bila-bila masa seandainya dia tidak dapat beraksi.

"Saya tidak merasakan diri saya sebagai pilihan automatik. Jika saya ucapkan kata-kata itu, itu bermakna saya tidak mempunyai rasa hormat terhadap Maxwell.

"Kami semua mahukan perkara yang sama iaitu mendapat tempat. Saya mahu beraksi begitu juga dengan dia dan tujuan kami di sini adalah untuk membantu pasukan," katanya.

Kebanyakan pemain dan peminat Brazil sudah mendapat gambar mengenai barisan yang bakal diturunkan oleh Scolari dalam aksi pembukaan menentang Croatia di Stadium Sao Paulo.

Kesebelasan utama itulah yang membawa Brazil menjulang Piala Konfederasi tahun lalu selepas mereka memenangi kesemua lima perlawanan, malah pasukan itu jugalah yang diuji untuk menentang sebelas pemain simpanan pada sesi latihan semalam.

Pemain yang mengisi skuad utama adalah Julio Cesar, Daniel Alves, Thiago Silva, David Luiz, Marcelo, Luiz Gustavo, Paulinho, Oscar, Hulk, Neymar dan Fred.

Bagaimanapun, pemain-pemain simpanan mengakui ia merupakan satu tugasan yang sukar dan akan tetap melakukan yang terbaik untuk membuktikan kemampuan mereka.

"Kami tahu mereka sudah mempunyai kedudukan yang kukuh dan bermain dengan cukup baik sebagai satu pasukan. Amat susah untuk kami mendapat tempat kerana mereka semua memang hebat.

"Objektif kami sebagai pemain simpanan adalah untuk terus bermain dengan lebih baik dan itu merupakan satu perkara yang positif kerana kesebelasan utama tidak boleh ambil mudah dengan posisi mereka," kata pemain tengah Inter Milan, Hernanes.

Selain perlu berdepan Croatia, Brazil yang menjadi pilihan utama untuk dinobat sebagai juara Piala Dunia tahun ini turut diletak dalam Kumpulan A bersama Mexico dan Cameroon. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140531/sl_02/Tiada-tiket-automatik---Marcelo#ixzz33SooWlsU  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: