Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 2 June 2014

HOKI - Sekat Belgium bukan mustahil



Mohamed Sukri Mutalib cuba menyekat pemain Australia, Kieran Govers ketika Malaysia berdepan juara bertahan itu pada aksi pembukaan, Sabtu lalu.

KUALA LUMPUR - Walaupun sedar Belgium bukan calang-calang pasukan, namun Malaysia turun bersama misi menyekat pasukan No. 5 dunia itu daripada mencatat kemenangan dalam perlawanan kedua Kumpulan kejohanan hoki Piala Du­nia di The Hague, Belandal, hari ini.

Ketua jurulatih negara, Muhammad Dharma Raj Abdullah berkata, kekalahan 0-4 kepada juara bertahan, Australia dalam aksi pembukaan telah memberi banyak pengajaran kepada anak-anak buahnya.

Malah, beliau turut ya­kin menyekat Belgium bukan tugas yang mustahil berdasarkan prestasi pasukan itu yang hanya menang tipis 3-2 ke atas India pada perlawanan kumpulan kelmarin.

"Kami kena belajar daripada kesilapan dan jangan ulanginya. Pada tahap sekarang, sedikit kesilapan mampu menghukum pasukan," ujar Muhammad Dharma.

Muhammad Dharma turut membayangkan kemungkinan membariskan skuad yang sama ketika menentang Australia pada perlawanan hari ini.

"Belgium banyak cipta peluang jaringan terutama menerusi pukulan sudut penalti namun hanya menang tipis dan saya lihat kekuatan mereka lebih kurang sama dengan New Zealand.

"Walaupun begitu, saya jangka kita akan hadapi saingan sengit daripada Belgium walaupun mereka tidak sekuat (tiga pasukan terbaik dunia) iaitu Australia, Jerman dan Belanda," katanya.

Muhammad Dharma berkata, beliau tidak bimbang dengan ketiadaan pemain pertahanan kelahiran Jerman, Kevin Lim yang digugurkan akibat kecederaan hamstring .

Ketiadaan Kevin mampu ditampung oleh Mohammad Izad Hakimi Jamaluddin yang didatangkan dari Kuala Lumpur sebagai pemain simpanan.

Ketua pasukan, Azlan Misron akan terus mengetuai bahagian pertahanan bersama Mohamed Shukri Mutalib, Faiz Helmi dan Mohamed Razie Rahim.

Muhammad Dharma turut menyuarakan kekecewaan terhadap permukaan padang di Stadium Greenfields yang tidak rata.

"Keadaan itu amat menyukarkan. Skuad kebangsaan sukar menyempurnakan pukulan sudut kerana permukaan padang yang tidak rata," ujarnya lagi.

Sementara itu jurulatih Belgium, Marc Lammers tidak mengambil ringan cabaran Malaysia.

"Kami tidak akan berdepan perlawanan yang mudah. Malaysia pasti akan memberi masalah kepada kami.

"Saya lihat aksi mereka ketika menentang Australia dan kebanyakan pemain Malaysia memiliki skil yang bagus," kata Lammers.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140602/su_05/Sekat-Belgium-bukan-mustahil#ixzz33SsxIOy2  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: