Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 13 June 2014

WORLD CUP 2014 - Mengharapkan AS julang trofi tak realistik - Klinsmann



Juergen Klinsmann (kiri) berkata sesuatu kepada pemain-pemain AS sewaktu sesi latihan di Sao Paulo semalam. - AFP

SAO PAULO - Penyokong Amerika Syarikat (AS) tampak bersemangat dengan mengenakan kostum berwarna merah, putih dan biru bagi menunjukkan sokongan mereka kepada pasukan mereka ketika sesi latihan terbuka di Brazil.

Bagaimanapun jurulatih AS, Jurgen Klinsmann tetap dengan pendirian tidak meletakkan harapan tinggi untuk menjulang trofi Piala Dunia kali ini selagi tidak melepasi peringkat kumpulan.

Klinsmann berkata, dia akan memberi tumpuan kepada mempersiapkan pasukannya bagi menghadapi lawan di peringkat kumpulan menentang Ghana pada 17 Jun.

"Adalah tidak realistik jika saya menyatakan hasrat untuk menjulang trofi kemenangan sedangkan banyak yang perlu diberi tumpuan bagi menentang Ghana dalam peringkat kumpulan," katanya.

Penganalisis sukan ESPN, Landon Donovan dan penyampai berita ESPN, Alexi Lalas tidak bersetuju dengan kenyataan Klinsman.

"Sebagai seorang individu yang pernah bersama-sama dengan pemain lain, kami percaya AS berpeluang untuk menang," katanya.

Klinsmann yang sebelum ini pernah bersama-sama pasukan Jerman Barat memenangi Piala Dunia pada tahun 1990 dan pernah menjadi jurulatih Jerman yang membawa pasukannya mara hingga ke peringkat separuh akhir Piala Dunia 2006.

Beliau telah menimbulkan kontroversi apabila mengeluarkan kenya­taan yang disifatkan peminat bola sepak di AS sebagai ‘tidak berfikiran Amerika’ kepada akhbar New York Times.

"Kami tidak akan memenangi Piala Dunia kali ini kerana kami masih belum berada pada tahap yang diyakini untuk menang," katanya.

Pemain tengah AS, Mix Diskerud, 23, menganggap kenyataan Klinsmann sebagai satu cabaran kepada pasukan AS.

"Ini adalah peluang untuk kami membuktikan bahawa dia silap," katanya.

Pemain tengah AS, Alejandro Bedoya berpendapat bahawa perdebatan tersebut adalah sia-sia dan ber­anggapan masyarakat dunia masih melihat AS sebagai pasukan mentah yang diramalkan akan membuat kejutan pada bila-bila masa. - AGENSI



No comments: