Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 4 March 2014

UiTM juara berganda Shell


Oleh ABDUL RAZAK IDRIS
kampus@utusan.com.my




Pasukan UiTM Eco-Sprint bergambar bersama model prototype yang memberi kemenangan kepada pasukan itu selepas penyampaian hadiah kategori Prototype dalam pertandingan Shell Eco-Marathon Asia 2014, yang diadakan di Manila, Filipina, baru-baru ini.

Dua pasukan dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) telah melakar sejarah apabila menjuarai kategori Prototype dan Urban Concept dalam pertandingan Shell Eco-Marathon Asia 2014, yang diadakan di Manila,Filipina pada 7 hingga 9 Februari lalu.

Gabungan pelajar dari tiga fakulti iaitu, Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Fakulti Kejuruteraan Kimia itu telah membina dua buah kenderaan yang menjimatkan penggunaan bahan api.

Penasihat pasukan, Syed Mohd. Harussani Syed Omar berkata, pasukan UiTM Eco-Sprint telah mencatat rekod 77.6km/kWh per liter, bersamaan dengan 720 km, dengan menggunakan satu liter hidrogen sebagai bahan api dengan kos RM0.70.

“Pasukan ini juga berjaya menewaskan empat pasukan Asia dan dua pasukan Malaysia yang lain pada peringkat akhir pertandingan, bagi kategori Prototype dan seterusnya dinobatkan sebagai juara," katanya.

Syed Mohd. Harussani berkata, lebih membanggakan pasukan UiTM Eco-Planet pula telah mencipta kemenangan berganda apabila menjadi juara bagi kategori Urban Concept.

“Kenderaan yang dibangunkan pasukan ini turut menggunakan hidrogen sebagai bahan api dengan mencatat rekod sejauh 44.5km/kWh per liter.

“Kami ingin berterima kasih kepada Naib Canselor, Tan Sri Prof. Ir. Dr. Sahol Abu Bakar, Dekan Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Prof. Dr. Mohd. Nasir Taib, Dekan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, Prof. Ir. Dr. Hj Ahmed Jaafar , pensyarah, juruteknik kedua-dua fakulti serta warga UiTM yang memberi sokongan serta dorongan kepada semua peserta sejak dari dahulu lagi,"katanya.

Sementara itu, Timbalan Dekan Bagi Hal Ehwal Pelajar Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Prof. Madya Dr. Ahmad Asari Sulaiman berkata, kedua-dua pasukan telah berusaha bersungguh-sungguh, bekerja keras, berkorban masa, tenaga dan kewangan bagi memperkenalkan idea kreatif dan inovatif mereka untuk menyertai Shell Eco-Marathon 2014 itu.

“Kajian dan penyelidikan yang dijalankan pelajar tersebut sejak 2010 telah membuahkan hasil pada tahun ini, sekaligus mengangkat nama UiTM khususnya dan Malaysia umumnya dalam bidang profesional ini di persada antarabangsa.

“Kedua-dua pasukan turut mendapat tajaan dari MyDuino.com dan Commerce Dot Com, selain daripada sumbangan dana UiTM. Mereka telah menyertai pertandingan Shell Eco-Marathon Asia itu sejak dua tahun yang lalu,"katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kampus/20140303/ka_02/UiTM-juara-berganda-Shell#ixzz2uxTjxbMO  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: