Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 20 March 2014

Jati tiada kepentingan sokong delegasi MuslimUPRo






KUALA LUMPUR 17 Mac - Inisiatif berterusan Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (MuslimUPRo) memerangi tuntutan yang mengancam kedaulatan Islam bukan didorong oleh kepentingan peribadi atau bersifat sempit.

Presiden Jalur Tiga Malaysia (Jati), Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali berkata, inisiatif itu merupakan kesedaran yang begitu mendalam untuk melihat negara ini tidak dijadikan gelanggang menyebarluaskan fahaman liberalisme.

Menurut beliau, hal itu demikian kerana di dalam fahaman berkenaan terdapatnya gerakan menghalalkan perlakuan yang mengetepikan prinsip-prinsip kemanusiaan seperti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

"Kita melihat peranan dan sumbangan MuslimUPRo dan sahabat-sahabat lain sebagai penting, terutama dalam konteks umat Islam sedang diasak secara bertubi-tubi oleh fahaman hedonisme yang memberi ruang luas kepada penularan budaya nafsu syahwat.

"Peristiwa yang berlaku di Bukit Jalil (konsert antarabangsa) hujung minggu lalu boleh dijadikan bukti nyata aliran hedonisme begitu bertenaga hingga tidak dapat dibendung lagi," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

MuslimUPRo berlepas ke Geneva semalam bagi memantau sesi penerimaan muktamad di hadapan Majlis Hak Asasi Manusia, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Pada 24 Oktober lalu, Majlis Hak Asasi Manusia PBB menjalankan pusingan kedua proses semakan berkala sejagat (UPR) ke atas Malaysia berdasarkan tuntutan-tuntutan yang dikemukakan Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango).

Antara tuntutan itu ialah hak kebebasan orientasi seks, LGBT, hak kebebasan murtad bagi orang Islam dan hak kesamarataan agama di negara ini.

Hasan memberitahu, tinjauan oleh Jati terhadap pihak yang menganjurkan program-program pembinaan sahsiah dan jati diri melibatkan golongan remaja mendapati fahaman liberalisme, pluralisme dan hedonisme berpunca daripada kegersangan amalan agama dalam kalangan golongan tersebut.

"Jelas kelihatan pelajar dan golongan remaja tidak mempunyai kemampuan untuk mempraktikkan asas tuntutan agama seperti solat yang sepatutnya menjadi alat pertahanan diri pertama dan utama dalam berdepan segala bentuk kemungkaran," ujarnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140318/dn_21/Jati-tiada-kepentingan-sokong-delegasi-MuslimUPRo#ixzz2wT3rAwlX  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: