Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 31 March 2014

PRK BALINGIAN - BN pertahan DUN Balingian

Muhyiddin Yassin (dua dari kanan), Adenan Satem (tiga dari kiri) bersama pemimpin BN lain mengangkat tangan meraikan kemenangan Yussibnosh Balo (tiga dari kanan) dalam PRK DUN Balingian di Mukah, Sarawak, malam tadi. - UTUSAN/MOHAMAD GUSTIE NOORAMBIA

MUKAH 29 Mac - Barisan Nasional (BN) mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian dengan kemenangan bergaya apabila mencatatkan undi majoriti lebih tinggi iaitu 6,911 berbanding 5,154 undi pada Pilihan Raya Negeri Kesepuluh (PRN-10).

Calon BN yang merupakan bekas Pegawai Daerah Dalat, Yussibnosh Balo, 48, memperoleh 8,194 undi mengatasi calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Abdul Jalil Bujang, 55, yang meraih 1,283 undi manakala 146 undi rosak.

Keputusan itu diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Shafrie Saili pada pukul 8.45 malam ini di Dewan Mesra Mukah di sini.

Peratusan keluar mengundi pada PRK DUN Kajang didapati meningkat kepada 72.92 peratus berbanding 69.98 peratus pengundi yang menunaikan tanggungjawab mereka pada PRN-10.

Berdasarkan keputusan itu, hasrat PKR untuk merampas kerusi yang dikosongkan oleh penyandangnya, Tan Sri Abdul Taib Mahmud iaitu bekas Ketua Menteri Sarawak yang kini menjadi Yang Dipertua Negeri Sarawak gagal.

Kemenangan BN di kawasan yang menjadi kubu kuat parti itu memang sudah dijangka kerana kelebihan Yussibnosh yang merupakan anak tempatan berketurunan Melanau berasal dari Kampung Tellian Tengah di sini dan diterima baik oleh pengundi sejak awal lagi.

Pada pilihan raya kali ini, BN memang mengharapkan undi majoriti lebih tinggi bagi menunjukkan tanda sokongan rakyat terhadap Ketua Menteri baharu, Tan Sri Adenan Satem memandangkan DUN berkenaan pernah ditadbir oleh Abdul Taib yang merupakan pemimpin paling dikagumi di negeri ini.

Yang turut hadir meraikan kemenangan itu, Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Ketua Menteri merangkap Pengerusi BN Sarawak, Tan Sri Adenan Satem dan beberapa barisan menteri kabinet negeri.

PRK Balingian diadakan selepas Abdul Taib meletak jawatan sebagai Ketua Menteri dan dilantik menjadi Yang Dipertua Negeri Sarawak pada 28 Februari lalu.

Ketika PRN-10 pada 2011, Abdul Taib menang dengan majoriti 5,154 undi selepas mendapat 6,210 undi mengatasi calon PKR, Suriati Abdullah yang meraih 871 undi dan calon Bebas, Datuk Salleh Jafaruddin (1,056 undi).


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140330/po_03/BN-pertahan-DUN-Balingian#ixzz2xVkD1b52  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: