Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 31 March 2014

MH370 - RBA umpan media asing burukkan negara



Oleh ADLINAHANI KHALIL
pengarang@utusan.com.my






KUALA LUMPUR 30 Mac - Tindakan tentera siber propembangkang, Red Bean Army (RBA) yang semakin melampau memperlekeh dan mempolitikkan usaha kerajaan dalam pencarian pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 terus dikecam oleh pelbagai pihak.

Bekas Setiausaha Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor, Mohd. Nazmi Rosli berkata, RBA boleh disifatkan seperti 'pakar memutarbelitkan fakta' dan sering membuat spekulasi yang boleh mencetuskan kekeliruan berhubung situasi sebenar.

Beliau berkata, isu MH370 bukanlah isu tempatan kerana melibatkan beberapa negara lain termasuk China dan Amerika Syarikat (AS).

"Cerita serta maklumat yang disebarkan oleh RBA adalah tidak munasabah dan perkara itu secara tidak langsung boleh mengganggu operasi mencari MH370 oleh pihak berkuasa.

"Perbuatan itu turut mengganggu emosi dan perasaan ahli keluarga penumpang yang sehingga kini masih menunggu berita sahih," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan RBA yang berterusan memperlekeh dan mempolitikkan usaha kerajaan dalam mencari pesawat MH370 sejak 8 Mac lalu.

Selain itu, Mohd. Nazmi menyatakan bahawa RBA sengaja mencipta pelbagai cerita palsu dan spekulasi hanya kerana ingin melahirkan rasa tidak puas hati dengan pentadbiran kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, niat jahat RBA untuk memburukkan kerajaan turut diperluaskan dengan menyokong laporan media asing yang memperlekehkan usaha negara dalam operasi mencari MH370.

"Disebabkan terlalu ghairah untuk menjatuhkan kerajaan, RBA sanggup menghasilkan pelbagai cerita tidak masuk akal untuk mengumpan media asing mengkritik Malaysia.

"Hal itu secara tidak langsung akan menambah kebencian pihak tertentu yang sememangnya ingin memburukkan imej negara," ujarnya.

Bagaimanapun, Mohd. Nazmi berkata, sikap profesional dan kecekapan negara dalam menangani isu MH370 secara tidak langsung dapat menghalang niat jahat RBA daripada memburukkan keadaan.

"Langkah efisien yang diambil dalam operasi mencari MH370 harus diberi pujian dan mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab tidak berhak mengkritik usaha tersebut," jelasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140331/dn_04/RBA-umpan-media-asing-burukkan-negara#ixzz2xVGRVV3B  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: