Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 31 March 2014

SEKALI LAGI - Catuan air dilanjut hingga 30 April


Oleh SITI AINIZA KAMSARI
pengarang@utusan.com.my




KUALA LUMPUR 29 Mac - Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Pertama dan Ketiga di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang dijadual berakhir Isnin ini akan dilanjutkan sehingga 30 April.

Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Priscilla Alfred berkata, keputusan itu hasil daripada Mesyuarat Pelan Kontigensi Pengagihan Bekalan Air Berjadual yang berlangsung semalam yang turut dihadiri oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan kerajaan negeri Selangor.

''Walau bagaimanapun, pelan catuan ini terus dikaji oleh pihak kerajaan negeri Selangor bergantung kepada keadaan semasa dan sebarang perkembangan terkini akan dimaklumkan oleh Syabas kepada pengguna dari semasa ke semasa,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Katanya, merujuk kepada pelan catuan bekalan air yang dilaksanakan pada masa ini, Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Pertama yang melibatkan beberapa kawasan di kawasan Hulu Langat, Kuala Langat dan Sepang masih diaktifkan.

"Ini kerana kedua-dua Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan Bukit Tampoi masih ditutup berikutan paras kandungan ammonia yang masih tinggi di Sungai Langat.

"Pada masa sama, penurunan hujan di beberapa kawasan sekitar Lembah Klang sejak beberapa hari kebelakangan ini masih tidak dapat meningkatkan paras empangan dan aliran air di Sungai Selangor menyebabkan pelan catuan bekalan air peringkat ketiga masih terus dilaksanakan," katanya.

Menurutnya, Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Ketiga dilaksanakan berikutan pengawalan dan pengurangan pelepasan air mentah dari empangan Sungai Selangor dan empangan Klang Gates masing-masing sebanyak 500 juta liter sehari (JLH) dan 30 JLH masih diteruskan oleh Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd seperti yang diarahkan oleh kerajaan negeri Selangor.

"Justeru, para pengguna juga ditegaskan agar mengelakkan pembaziran dan tidak menggunakan air untuk tujuan kurang penting seperti mencuci kenderaan, mencuci premis kediaman, mencuci longkang, mengisi kolam renang, menyiram pokok bunga dan menyiram bumbung premis kediaman perniagaan semata-mata untuk menyejukkan keadaan," katanya.

Sehubungan itu, para pengguna juga diminta untuk bekerjasama dan mengambil tindakan serius terhadap tindakan berjimat cermat ini.

Pengguna juga ditegaskan agar tidak melakukan sebarang kerosakan terhadap sistem bekalan air Syabas khususnya aset-aset seperti jajaran paip, rumah pam atau kolam kerana tindakan tidak bertanggungjawab itu akan turut menyebabkan kesulitan kepada pengguna.

Pihak Syabas juga berhak mendakwa pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab sekiranya didapati bersalah melakukan kesalahan tersebut selaras dengan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kota/20140330/wk_01/Catuan-air-dilanjut-hingga-30-April#ixzz2xVumeqsv  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: