Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 27 March 2014

MH370 - Solat jenazah ghaib setelah mayat ditemui






KUALA LUMPUR 26 Mac - Solat jenazah ghaib terhadap mangsa nahas syarikat penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang beragama Islam tidak perlu dilaksanakan selagi mayat atau cebisan daripada anggota badan mereka masih belum ditemui.

Pensyarah Kuliah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Mazlee Malik berkata, pihak yang mencari dan menyelamat kini giat mengesan bukti pesawat tersebut terhempas.

"Buat masa sekarang, kita tunggu penemuan-penemuan yang jelas membuktikan mangsa nahas pesawat MH370. Selepas itu baru kita buat solat jenazah ghaib.

"Namun, bagi sesiapa yang telah melaksanakannya tidak mengapa dan kita harus bersabar serta reda dengan musibah yang menimpa di samping yakin pasti ada hikmah di sebalik kejadian ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas keputusan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (Majlis Fatwa Kebangsaan) memutuskan tidak perlu solat jenazah ghaib terhadap mangsa nahas pesawat MAS MH370 yang beragama Islam.

Menyokong keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, Presiden Persatuan Ulama Malaysia, Md. Salleh Ahmad berkata, keputusan tersebut dilihat dapat memberikan penjelasan kepada masyarakat Islam di negara ini yang keliru dengan keperluan pelaksanaan solat jenazah ghaib.

Dalam masa sama, beliau menyarankan agar semua pihak tidak putus-putus berdoa agar misi mencari dan menyelamat mangsa nahas terbabit dipermudahkan oleh Allah SWT.

"Kita mesti teruskan berdoa kepada mereka. Allah sebenarnya sedang menguji kita semua dan ingin melihat kita bersatu," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140327/dn_18/Solat-jenazah-ghaib-setelah-mayat-ditemui#ixzz2x7tgcxPH  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: