Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 27 March 2014

Pembangkang tiada hak mendesak






MUKAH 26 Mac - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) tidak mempunyai sebarang niat jahat apabila datang dan mengembangkan pengaruh ke Sabah dan Sarawak.

Menurut Setiausaha Agungnya, Syed Hassan Syed Ali, perjuangan Perkasa di bawah pimpinan Presiden, Datuk Ibrahim Ali hanya untuk mempertahankan hak kaum Melayu dan bumiputera di dua negeri ini yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.

Sehubungan itu, katanya, tiada sebab untuk pihak pembangkang dan aktivis di negeri ini mendesak kerajaan negeri supaya menyekat kemasukan Ibrahim serta Perkasa dari Semenanjung memasuki Sarawak.

"Mengapa perlu halang Datuk Ibrahim Ali dan Perkasa ke Sarawak? Jika halang Perkasa ke Sarawak bermakna tindakan itu ibarat menghalang hampir 500,000 ahli Perkasa masuk ke Sarawak.

"Bagaimana dengan lebih 4,000 ahli Perkasa di Sarawak sekarang? Adakah mereka perlu dihalau keluar juga?" katanya dalam kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini hari Ini.

Beliau menjawab kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Lintang, See Chee How dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mendesak kerajaan negeri agar menghalang Ibrahim dan Perkasa memasuki Sarawak disiarkan dalam akhbar tempatan, The Borneo Post kelmarin.

Menurut Chee How, Ibrahim dan Perkasa sepatutnya tidak dibenarkan datang ke Sarawak kerana pernah menyinggung perasaan umat Kristian sebelum ini berhubung isu penggunaan kalimah Allah.

Mengulas lanjut, Syed Hassan berkata, apa alasan Chee How untuk menghalang Ibrahim dan Perkasa memasuki Sarawak sedangkan pertubuhan bukan kerajaan itu (NGO) itu tidak pernah melakukan kesalahan kepada kerajaan negeri ini.

"Jika halang Ibrahim kerana isu kalimah Allah, apakah Sarawak juga perlu halang Yang di-Pertuan Agong dan beberapa Sultan kerana pernah bertitah hanya umat Islam sahaja boleh guna Kalimah Allah?

"Tidak bolehkah Chee How menganggap titah Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Melayu itu melampau dan penghasut juga?" ujarnya.

Menurut Syed Hassan, rakyat majoriti bumiputera di Sarawak rata-rata ketinggalan disebabkan kaum bukan bumiputera membolot sebanyak-banyaknya hasil negeri ini.

Katanya, keadaan itu menjadi punca dan sebab Perkasa memasuki Sarawak atas permintaan kaum bumiputera di negeri ini.

Tambahnya, Jawatankuasa Penyelaras Perkasa Negeri Sarawak (Perkasa Sarawak) sudah bertapak di negeri ini sejak 2009 tetapi belum pernah lagi melakukan kekacauan atau menghina kaum bukan bumiputera di sini.

"Sepatutnya bumiputera di Sabah dan Sarawak menyokong dan mengalu-alukan Perkasa ke negeri mereka kerana Perkasa memperjuangkan kepentingan bumiputera jauh berbeza dengan PKR dan DAP yang memperjuangkan kesamarataan.

"Bagi PKR dan DAP, kaum lain boleh membolot segalanya atas dasar liberalisasi tanpa ada kepentingan kaum bumiputera lagi pada mereka. Sepatutnya PKR dan DAP yang perlu dihalang masuk ke Sarawak," katanya.

Mengenai Peter John Jaban, seorang aktivis Hak Asasi Manusia yang senada dengan Chee How, Syed Hassan berkata, adalah lebih baik bagi beliau memperjuangkan nasib kaumnya daripada masyarakat keturunan lain yang mahu memonopoli ekonomi negeri ini.

Jika kamu perjuangkan hak asasi kamu sepatutnya pertahankan hak orang untuk menyeberangi sempadan juga.

Syed Hassan turut mempersoalkan kenapa ada pihak yang memperjuang hak asasi manusia untuk membenarkan hubungan seks sejenis tidak dihalang memasuki Sarawak, manakala mereka yang memperjuangkan hak kaum sendiri disekat daripada melangkah sempadan negeri atau negara.

"Perjuang hak asasi manusia bersungguh-sungguh memperjuangkan kebebasan sesuatu perbuatan melangkau undang-undang agama tertentu tetapi tidak perjuangan hak orang melintasi sempadan melangkau undang-undang imigresen sesebuah negeri atau negara," katanya.

"Inikah nama namanya Perjuang hak asasi manusia bersungguh-sungguh memperjuangkan kebebasan sesuatu perbuatan melangkau undang-undang agama tertentu tetapi tidak perjuangan hak orang melintasi sempadan melangkau undang-undang imigresen sesebuah negeri atau negara. Inikah nama namanya perjuang hak asasi manusia?.

"Ibrahim dan ahli Perkasa adalah rakyat negara ini dan sepatutnya bebas mahu ke mana-mana sahaja dalam negara ini seperti mana kamu (Chee How) bebas ke Semenanjung," ujarnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140327/po_01/Pembangkang-tiada-hak-mendesak#ixzz2x7O7cDWZ  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: