Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 5 March 2014

Keputusan Mahkamah Rayuan kekal - APA HELAH MEREKA SETERUSNYA


Oleh SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my






DARI KIRI: Anwar Ibrahim, Muhammad shafee abdullah

PUTRAJAYA 4 Mac - Usaha Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memanggil semula bekas pegawai penyiasat kes liwat membabitkan beliau dan bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan bagi mencabar kredibiliti saksi pendakwaan itu terhenti hari ini.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan yang membenarkan bantahan pihak pendakwaan untuk membatalkan notis rayuan oleh Anwar.

Rentetan itu, rayuan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang mengetepikan permohonannya untuk memanggil semula Supritendan Judy Blacious Pereira ditolak.

Pada 12 Februari lalu, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai oleh Datuk Aziah Ali menolak permohonan Anwar yang dibuat bersandarkan kepada keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membatalkan petisyen penerimaan masuk Judy sebagai peguam bela dan peguam cara.

Judy tidak diterima masuk sebagai peguam kerana disifatkan sebagai ‘tidak layak dan sesuai’ berdasarkan laporan inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Inkuiri berkaitan kes penahanan lima peguam di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields kerana terlibat dalam perhimpunan haram mendapati Judy merupakan saksi yang tidak boleh dipercayai kerana ‘secara sedar atau tidak telah tidak bercakap benar atau menghidap penyakit hilang ingatan yang serius’.

Terdahulu, ketika membaca penghakiman ringkas, panel lima hakim yang diketuai oleh Tan Sri Suriyadi Abdul Halim menyatakan, keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan bukan satu perintah yang boleh dirayu kerana ia bukan keputusan yang muktamad.

Ujarnya, isu utama dalam prosiding hari ini ialah mengenai tafsiran Seksyen 87 Akta Mahkamah Kehakiman (COJA) 1964 dan panel terbabit sebulat suara berpendapat bahawa notis rayuan oleh Anwar itu tidak mencukupi.

Hakim terbabit turut menyatakan, keputusan Mahkamah Rayuan itu tidak menyekat atau memprejudiskan hak Anwar dalam rayuan oleh pihak pendakwaan yang akan didengar pada Khamis dan Jumaat ini.

Yang turut bersidang ialah Hakim-Hakim, Tan Sri Ahmad Maarop, Datuk Hasan Lah, Datuk Abu Samah Nordin dan Datuk Ramly Ali.

Terdahulu, peguam, Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah ketika berhujah menyatakan, keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan tidak terkandung di bawah tafsiran ‘keputusan’ seperti yang dinyatakan oleh Seksyen 3 COJA yang telah dipinda sekali gus menjadikan keputusan tersebut tidak boleh dirayu.

Peguam yang dilantik untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan kes liwat itu juga menyatakan, tindakan Anwar untuk memanggil semula bekas pengawai penyiasat itu adalah satu usaha untuk memasukkan bahan bukti yang telah ditolak penerimaannya oleh mahkamah yang mendengar perbicaraan kes itu.

Peguam, Karpal Singh yang mewakili Anwar pula menghujahkan bahawa Seksyen 87 akta tersebut boleh diguna pakai oleh Mahkamah Persekutuan dalam membuat sebarang keputusan terhadap mana-mana prosiding jenayah oleh Mahkamah Tinggi.

Menurut beliau, Seksyen 3 itu hanya boleh diguna pakai bagi isu-isu yang ditimbulkan sewaktu perbicaraan di Mahkamah Tinggi namun permohonan Anwar berpunca daripada Mahkamah Rayuan.

Anwar, 67, dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari 2012 daripada tuduhan meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 28, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di ibu negara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140305/ma_01/Keputusan-Mahkamah-Rayuan-kekal#ixzz2v3NEYhfb  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: