Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 27 March 2014

PRK BALINGIAN - Tindakan halang kemasukan pemimpin pembangkang disokong






MUKAH 26 Mac - Pemuda Barisan Nasional (BN) Sarawak menyokong tindakan Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem menghalang beberapa pemimpin pembangkang memasuki negeri ini untuk berkempen dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian semalam.

Ketuanya, Datuk Fadillah Yusof berkata, keputusan dibuat itu adalah berasas disebabkan terdapat bukti menunjukkan individu yang dihalang itu terlibat dalam perkara boleh menjejaskan kestabilan dan keharmonian di Sarawak.

Beliau berkata, perbuatan tidak bertanggungjawab pemimpin berkenaan telah terbukti berlaku di Semenanjung Malaysia.

"Sebab itu, saya dan semua ahli Pemuda BN negeri dan Parti Pesaka Bumiputera (PBB) menyokong tindakan Ketua Menteri agar kestabilan dan keharmonian di Sarawak dapat terus dipelihara.

"Sebagaimana dikatakan oleh Ketua Menteri bahawa bukan sahaja Sarawak ini mempunyai apa yang dipersetujui semasa pembentukan Malaysia iaitu kuasa dalam bidang kuasa imigresen.

"Namun, kuasa ini (Imigresen) tidak digunakan sewenang-wenangnya iaitu hanya dipakai untuk memastikan kestabilan dan keharmonian di Sarawak dipelihara," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan majlis Penyerahan Pelekat Kereta 'Pray for MH370 Never Forget We Care' bagi mengajak masyarakat berdoa serta memperingati penumpang dan kru pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Malaysia (Jasa), Datuk Fuad Hassan.

Semalam, Adenan mengarahkan pihak Imigresen di Lapangan Terbang Sibu menghalang Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua; Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution dan Pengarah Strategi parti itu, Rafizi Ramli daripada memasuki negeri ini untuk menyertai ceramah diadakan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sempena pilihan raya kecil Balingian.

Mengulas lanjut, Fadillah yang merupakan Menteri Kerja Raya berkata, keputusan dibuat oleh Ketua Menteri itu sangat baik dan tidak menggambarkan beliau adalah seorang pemerintah 'kuku besi' kerana tindakan diambilnya demi menjaga kepentingan rakyat Sarawak dan memelihara kehidupan aman yang dinikmati di negeri ini.

"Sekarang kita lihat semuanya (isu) dipolitikkan oleh pemimpin pembangkang. Apabila semua perkara dipolitikkan maka keadaan menjadi tidak stabil, menjejaskan pembangunan ekonomi dan imej negara.

"Ini sudah berlaku di Semenanjung dan kita tidak mahu budaya seumpama itu dibawa ke Sarawak. Sebab itu, saya menyokong penuh tindakan Ketua Menteri," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Fadillah berkata, beliau gembira mendapati semua jentera Pemuda BN dan program diadakan mereka sepanjang tempoh berkempen dalam pilihan raya ini mendapat sambutan baik masyarakat di Balingian.

Katanya, sambutan diterima bukan sahaja di luar jangkaan tetapi masyarakat sangat mesra terhadap mereka menyebabkan BN berasa cukup yakin mampu mencapai kejayaan cemerlang dalam pilihan raya tersebut.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140327/po_03/Tindakan-halang-kemasukan-pemimpin-pembangkang-disokong#ixzz2x7cQpK3F  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: