Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 20 March 2014

PRK - 1,050 pengundi awal tunaikan tanggungjawab






PEGAWAI dan anggota polis wanita menunjukkan dakwat kekal yang telah dicalit pada jari mereka selepas membuang undi pada pengundian awal Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang, semalam. - UTUSAN/FAUZI BAHARUDIN

KAJANG 19 Mac - Sebanyak 88.39 peratus iaitu 1,050 pengundi awal keluar mengundi pada pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang sehingga tempoh mengundi ditutup pada pukul 5 petang ini.

Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Abdul Ghani Salleh berkata, jumlah itu adalah daripada keseluruhan 1,197 anggota polis dan pasangan mereka yang merupakan pengundi awal berdaftar direkodkan SPR.

Menurutnya, proses pengundian bermula pukul 8 pagi hingga 5 petang menerusi tiga saluran iaitu di Dewan Sultan Haji Ahmad Shah, Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM); Dewan Anjung Forensik PDRM dan Rumah Perkep, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang.

Kata beliau, kaedah mencelup jari ke dalam dakwat kekal terus diguna pakai pada PRK DUN Kajang, seperti mana yang dilaksanakan pada dua PRK sebelum ini iaitu PRK Kuala Besut di Terengganu dan Sungai Limau di Kedah.

"Kertas pengundian awal bagi pilihan raya kecil itu hari ini akan disimpan di lokap Balai Polis Bangi sebelum dikira bersama kertas undi pada Ahad ini.

"Kertas undi tersebut akan diproses sama seperti pilihan raya umum. Buat masa ini kami tidak menerima permohonan daripada mana-mana parti yang ingin menjaga kertas undi yang akan diletakkan di lokap.

"Jika terdapat permohonan daripada pihak terbabit, mereka perlu mengikuti setiap peraturan lokap yang ditetapkan oleh PDRM," kata beliau.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas meninjau proses pengundian awal di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang di sini hari ini.

PRK Kajang diadakan selepas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang, Lee Chin Cheh dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) meletakkan jawatan pada 27 Januari lepas.

Dua calon wanita, iaitu Datin Paduka Chew Fun yang mewakili Barisan Nasional (BN) bakal berdepan calon PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden parti itu.

SPR menetapkan 23 Mac ini sebagai hari pengundian bagi 38,081 pemilih biasa.

Dalam pada itu, Abdul Ghani berkata, keputusan PRK DUN Kajang dijangka diumumkan selewat-lewatnya pukul 9 malam Ahad ini.

Jika proses pengiraan undi berjalan lancar, pihaknya menjangkakan keputusan akan diumumkan pada waktu tersebut.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140320/po_04/1050-pengundi-awal-tunaikan-tanggungjawab#ixzz2wSpzDupO  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: