Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 31 March 2014

MH370 - Ambil tempoh masa lama








PERTH 30 Mac - Operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu dijangka mengambil masa beberapa tahun yang mana pasukan mencari dan menyelamat (SAR) berusaha untuk mengesan perakam kotak hitam sebelum kuasa baterinya habis.

Menurut pegawai tentera laut Amerika Syarikat (AS) yang juga pengendali pengesan sonar Towed Pinger Locator, Kapten Mark Matthews, maklumat yang kurang jelas mengenai lokasi terakhir pesawat MH370 itu, menyukarkan lagi misi pencarian kotak hitam kapal terbang berkenaan.

"Pada masa ini, kawasan pencarian secara asas saiznya sebesar Lautan Hindi, yang akan mengambil tempoh masa yang begitu lama untuk mencari.

"Jika anda bandingkan dengan nahas pesawat Air France 447, kami mempunyai maklumat lebih baik berhubung kedudukan pesawat itu terhempas ke dalam laut," katanya dengan merujuk kepada pesawat terhempas di Brazil pada 2009 yang mengambil lebih dua tahun untuk menemuinya.

Sebanyak 10 kapal dan beberapa pesawat dikerahkan dalam misi pencarian di Lautan Hindi, barat daya Perth bagi mengesan jejak pesawat itu yang hilang kira-kira tiga minggu lalu dan dipercayai terhempas di salah satu kawasan terpencil.

Sebuah kapal milik Tentera Laut Australia, Ocean Shield yang dilengkapi dengan pengesan kotak hitam dan kenderaan menyelam dijangka berlepas dari Perth lewat hari ini dalam operasi mencari pesawat MH370.

Banyak objek yang dikesan dalam tempoh dua hari ini setelah pihak berkuasa Australia beralih ke kawasan carian baharu yang terletak kira-kira 1,000 km timur laut dari lokasi asal pencarian selepas analisis dan data satelit baharu memutuskan bahawa pesawat MH370 terbang lebih laju selepas hubungan radar terputus.

Bagaimanapun, tiada pengesahan objek berkenaan adalah milik pesawat MH370.

Sementara itu, menurut Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA), pesawat dari China, Australia, Jepun, Korea Selatan, Malaysia dan AS akan terlibat dalam operasi mencari MH370 pada hari ini.

Katanya, penemuan beberapa objek oleh dua buah kapal milik China dan Australia sebelum ini, tidak dapat dikaitkan dengan pesawat MH370.

Seorang jurucakap dari Jabatan Hal Ehwal Luar dan Perdagangan Australia berkata, kerajaan Australia telah mengeluarkan peraturan dan garis panduan kepada semua pasukan mencari MH370 yang terlibat dalam operasi berkenaan, dengan memberi kuasa kepada Malaysia untuk menjalankan siasatan terhadap serpihan yang ditemui di negara itu.

"Australia harap untuk menemui bangkai pesawat di Perth dan menjaganya bagi membolehkan Malaysia menjalankan siasatan," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140331/dn_02/Ambil-tempoh-masa-lama#ixzz2xVDTbYvE  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: