Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 19 March 2014

Thailand sahkan radar kesan pesawat dipercayai MH370






BANGKOK 18 Mac - Tentera Thailand semalam menyatakan bahawa radar tentera mengesan sebuah pesawat yang mungkin dipercayai milik Malaysia Airlines (MAS) MH370 selepas beberapa minit sistem komunikasi pesawat tersebut dipadamkan, dan pihaknya tidak berkongsi maklumat tersebut dengan Malaysia lebih awal kerana tidak diminta untuk berbuat demikian.

Jurucakap Tentera Udara Thailand, Naib Marsyal Udara Montol Suchookorn berkata, laluan pesawat itu didapati melencong ke Selat Melaka, seperti mana dikesan radar Malaysia pada awal pagi 8 Mac lalu.
Jelas beliau, radar tenteranya mengesan isyarat pesawat terbang sekitar pukul 1.28 pagi 8 Mac lalu, pada laluan bertentangan sepatutnya dilalui MH370.

Apabila ditanya mengapa Thailand mengambil masa yang lama untuk mendedahkan maklumat itu, Montol berkata, pihaknya tidak memberi perhatian kepada maklumat tersebut.

"Pasukan Tentera Udara Diraja Thailand hanya memerhatikan sebarang perkara yang memberi ancaman kepada negara ini.

"Oleh itu, jika pergerakan itu tidak kelihatan sebagai ancaman kepada kami, maka kami akan perhatikan sahaja tanpa mengambil apa-apa tindakan," katanya.

Jelas beliau, pesawat dipercayai MH370 itu tidak memasuki ruang udara negaranya selain menyatakan permintaan Malaysia berhubung perkongsian data sebelum ini tidak spesifik.

"Apabila pihak Malaysia bertanya sekali lagi dan ada andaian serta maklumat baharu daripada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, kami melihat semula maklumat yang ada.

"Ia tidak mengambil masa yang lama untuk kami mengesahkannya, walaupun memerlukan beberapa pakar untuk mengkaji maklumat tersebut," kata Montol.

Beberapa pegawai tentera Thailand berkata, pergerakan pesawat dipercayai MH370 itu dikesan menerusi kelengkapan radarnya di selatan Thailand.

Namun, pegawai di Malaysia menyatakan pesawat itu mungkin melalui kawasan utara Thailand.

Bagaimanapun, Panglima Tentera Udara Thailand, Marsyal Prajin Juntong memberitahu wartawan semalam bahawa radar di utara Thailand tidak mengesan pesawat berkenaan. - AP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140319/dn_02/Thailand-sahkan-radar-kesan-pesawat-dipercayai-MH370#ixzz2wNYttLxK  © Utusan Melayu (M) Bhd


 

No comments: