Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 18 March 2014

Jahara fail saman terhadap Guan Eng






JAHARA Hamid bersama barisan peguamnya menunjukkan writ saman terhadap Lim Guan Eng yang difailkan di Mahkamah Tinggi Georgetown, Butterworth, semalam.

BUTTERWORTH 17 Mac - Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Jahara Hamid hari ini memfailkan saman terhadap Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang membuat tuduhan melulu dan palsu terhadap beliau.

Jahara yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teluk Air Tawar memfailkan writ saman berkenaan melalui Tetuan Jahaberdeen & Co di Mahkamah Tinggi Georgetown pagi ini.

Jahara berkata, tuduhan yang dilemparkan Guan Eng kepadanya iaitu 'nenek rasis' dan 'jahat' dalam sidang akhbar pada 10 Disember tahun lalu merupakan serangan peribadi.

"Selepas itu, saya dengan jelas telah menafikan tuduhan-tuduhan berkenaan dan meminta beliau membuat permohonan maaf terbuka kepada saya dan menarik balik tuduhan berkenaan.

"Beliau menarik balik perkataan nenek tetapi bertegas mengatakan saya seorang pemimpin rasis dan memutar belit ucapan saya dengan fitnah tidak benar dan merendahkan imej saya sebagai Ketua Pembangkang DUN dan sebagai seorang wanita," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Yang turut hadir, peguamnya, Datuk Jahaberdeen Mohamed Yunoos, ADUN Bertam, Shariful Azhar Othman dan ADUN Sungai Dua, Muhamad Yusoff Mohd. Noor.

Jahara berkata, pada 27 Februari lalu, melalui peguamnya, beliau telah menghantar surat tuntutan kepada Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan berkenaan supaya memohon maaf namun beliau tidak berbuat demikian.

"Oleh itu, saya terpaksa membawa perkara ini melalui tindakan undang-undang supaya kebenaran dapat dilihat dan reputasi saya dipulihkan," katanya.

Sementara itu, Jahaberdeen berkata, pihaknya akan turut memohon perintah mahkamah supaya tuduhan berkenaan tidak diulangi Guan Eng atau pihak-pihak lain.

"Anak guam saya mahu membersihkan politik berbaur perkauman yang dimainkan pihak tertentu di samping mahu membersihkan reputasinya sebagai Ketua Pembangkang dan ADUN Teluk Air Tawar yang terjejas," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140318/ma_01/Jahara-fail-saman-terhadap-Guan-Eng#ixzz2wH4AhxdA  © Utusan Melayu (M) Bhd


 

No comments: