Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 18 March 2014

Pertembungan satu lawan satu


Oleh ANGELINA SINYANG dan FARHANA JONI
pengarang@utusan.com.my




YUSSIBNOSH Balo (kanan) bersalaman dengan Abdul Jalil Bujang semasa penamaan calon untuk Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Balingian di Dewan Suarah Mesra Mukah, Sarawak, semalam. - BERNAMA

MUKAH 17 Mac - Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian pada 29 Mac ini menyaksikan pertandingan satu lawan satu membabitkan seorang bekas pegawai daerah yang mewakili Barisan Nasional (BN) dan seorang usahawan daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Pegawai Pengurus Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Shafrie Saili mengumumkan bekas Pegawai Daerah Dalat, Yussibnosh Balo, 48, sebagai calon BN manakala Setiausaha PKR Cabang Bintulu, Abdul Jalil Bujang, 55, mewakili parti itu.

Pengumuman itu dibuat pukul 10.10 pagi ini selepas proses penamaan calon tamat di pusat penamaan calon di Dewan Suarah Mesra Mukah di sini.

Yussibnosh menyerahkan borang penamaan calon pada pukul 9.05 pagi manakala Abdul Latif berbuat demikian pukul 9.12 pagi.

Pilihan Raya Kecil DUN Balingian diadakan ekoran peletakan jawatan penyandangnya bekas Ketua Menteri merangkap Presiden Parti Pesaka Bumiputera (PBB), Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Dalam Pilihan Raya Negeri Ke-10 pada 2011, Abdul Taib memperoleh majoriti 5,154 undi dalam pertandingan tiga penjuru di DUN Balingian melibatkan calon BN, PKR dan calon Bebas.

Seramai 13,366 pemilih berdaftar layak mengundi pada Pilihan Raya Kecil DUN Balingian termasuk 133 pengundi awal.

Jumlah keseluruhan pengundi itu terdiri daripada Melayu (57.65 peratus), Iban (28.99 peratus), Cina (12.59 peratus) dan lain-lain (0.41 peratus), Orang Ulu (0.22 peratus) serta Bidayuh (0.14 peratus).

Sebanyak 21 pusat mengundi akan dibuka iaitu sebuah pusat mengundi awal pada 25 Mac ini manakala 20 lagi pusat mengundi dibuka pada hari mengundi pada 29 Mac.

Terdahulu, Yussibnosh tiba di Dewan Suarah Mesra Mukah pada pukul 8.55 pagi dengan diarak oleh kira-kira 1,000 penyokong dari Sekolah Rendah Kebangsaan (SK) St. Patrick di sini diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Yang turut mengiringi beliau ialah Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem dan isteri, Puan Sri Jamilah Anu; Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman; Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan beberapa lagi pemimpin parti komponen BN peringkat Pusat dan negeri.

Abdul Jalil pula tiba pada pukul 9 pagi dengan diiringi kira-kira 100 penyokong diketuai Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali; Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution; Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian; Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mohd. Akin dan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140318/po_01/Pertembungan-satu-lawan-satu#ixzz2wGy3GXes  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: