Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 14 March 2014

Mustahil kerosakan komunikasi


Oleh SOFIAN BAHAROM dan KAMIL MASLIH
pengarang@utusan.com.my





KUALA LUMPUR 13 Mac - Kerosakan komunikasi yang berpunca daripada faktor elektrik dan mekanikal adalah mustahil untuk berlaku pada Boeing 777 memandangkan pesawat itu dilengkapi lima unit radio serta dua transponder.

Leeham News, sebuah laman web analisis penerbangan berkata, sistem Aircraft Communication Addressing and Reporting System (ACARS) sebagai medium perhubungan Boeing 777 dengan pihak di darat merupakan salah satu daripada tiga radio frekuensi sangat tinggi (VHF) yang jika ditutup atau rosak sekali pun, terdapat dua lagi radio frekuensi tinggi (HF) lain.

Tambahan pula jelas laman web itu, dua transponder yang berfungsi sebagai alat pengenalan pesawat kepada pusat kawalan trafik juga tidak beroperasi serentak dan jika salah satu daripadanya gagal berfungsi, juruterbang boleh menjadikan unit kedua sebagai sokongan.

Walau bagaimanapun, MH370 yang hilang sejak Sabtu lalu kata laman itu, tidak menghasilkan isyarat elektronik serta perhubungan radio ketika penerbangan kerana telah hilang daripada pengesanan pusat kawalan trafik.

"George Nolly, seorang bekas juruterbang dan jurulatih Boeing 777 yakin apa sahaja yang terjadi kepada pesawat itu berpunca daripada kokpit, termasuk kemungkinan pencerobohan atau disebabkan pengendali.

"Merekalah yang boleh menutup semua radio dan transponder untuk 'memotong' isyarat ke pusat kawalan udara," lapor laman web itu.

Semalam, Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud berkata, pesawat yang dikesan oleh radar tentera pada pukul 2.15 pagi Sabtu lalu masih belum dapat disahkan sama ada pesawat MH370 atau tidak.

Radar model Ground Master 400 (GM400) buatan Thales milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mampu mengesan dan mencari sasaran sejauh 390 hingga 420 kilometer (km) dengan ketinggian lebih daripada 33,000 meter.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140314/dn_02/Mustahil-kerosakan-komunikasi#ixzz2vtf2RjF7  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: