Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 14 March 2014

Misi sukar tumpu dua lokasi






SEBAHAGIAN wartawan asing dan tempatan yang hadir dalam sidang akhbar oleh Hishammuddin Tun Hussein mengenai maklumat terkini pesawat MH370 di Hotel Sama-Sama, KLIA, semalam.

SEPANG 13 Mac - Misi sukar untuk mengesan pesawat MH370 yang masih hilang sejak awal pagi Sabtu lalu ditumpukan pada dua lokasi utama iaitu Laut China Selatan dan Selat Melaka sebagai petunjuk utama dalam menggerakkan pasukan operasi mencari dan menyelamat (SAR).

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, bagaimanapun tumpuan utama pasukan SAR adalah di kawasan perairan Laut China Selatan di mana isyarat terakhir pesawat itu diterima pada pukul 1.30 pagi.

"Keutamaan kita masih lagi di dua kawasan ini berikutan petunjuk yang diterima dari radar primer dan sekunder, namun tumpuan lebih terarah di Laut China Selatan di mana kita telah kerahkan sebanyak 26 kapal dan 25 pesawat ke kawasan itu.

"Di kawasan Selat Melaka pula, pasukan SAR telah menghantar sebanyak 17 kapal dan 15 pesawat bagi menjejaki pesawat MH370 ini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar bersama di pusat media Hotel Sama-Sama di sini hari ini.

Yang hadir sama Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines (MAS), Ahmad Jauhari Yahya.

Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata, Malaysia tidak bersendirian dalam misi mencari itu, malah turut mendapat bantuan dari negara lain, antaranya Thailand, Singapura, Indonesia, Brunei, Amerika Syarikat, India dan New Zealand.

Katanya, pada masa sama, pasukan tersebut juga akan memperluaskan lagi kawasan pencarian bagi mengesan pesawat itu sekiranya masih gagal ditemui.

Menjawab tuduhan bahawa Malaysia lambat dan tidak cekap menjalankan operasi itu, tegasnya, tuduhan itu tidak tepat, malah turut mendapat bantuan dari negara kuasa besar seperti China dan Amerika Syarikat untuk mengesan pesawat itu.

Mengulas tentang siasatan terhadap dua penumpang pesawat itu yang menggunakan pasport palsu, katanya, pihaknya menyerahkan kepada pihak keselamatan negara dan Organisasi Perisikan Antarabangsa (Interpol) untuk menyiasat lebih lanjut.

Sementara itu, ditanya mengapa operasi tersebut turut diperluaskan hingga ke kawasan perairan India, Azharuddin berkata, pihaknya tidak menolak sebarang kemungkinan tentang kedudukan pesawat itu.

"Oleh sebab itu, operasi itu turut meliputi kawasan Laut Andaman serta mendapat kerjasama kerajaan India,'' ujarnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140314/dn_03/Misi-sukar-tumpu-dua-lokasi#ixzz2vtVwr0TN  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: