Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 14 March 2014

Tak putus asa, tak sembunyi maklumat






HELIKOPTER Super Lynx memulakan operasi berikutan penemuan terbaharu objek di 150 batu nautika timur laut Pulau Perhentian dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 di Perairan Laut China Selatan, semalam. - UTUSAN/IRWAN MAJID

SEPANG 13 Mac - Operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 yang masih hilang sejak awal pagi Sabtu lalu tidak akan dihentikan sehingga pesawat itu ditemui semula dalam apa jua keadaan.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kerajaan berjanji kepada semua pihak terutamanya keluarga penumpang pesawat jenis Boeing 777-200 itu bahawa operasi SAR akan terus berjalan sehingga berjaya ditemui.

"Ini merupakan tanggungjawab dan janji kita kepada keluarga penumpang ini bahawa operasi berkenaan akan terus berjalan tanpa henti sehingga pesawat MH370 dijumpai semula.

"Pada masa sama, kerajaan juga berjanji tidak akan menyembunyikan sebarang maklumat tentang nasib pesawat ini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar bersama di pusat media Hotel Sama-Sama di sini hari ini.

Yang hadir sama Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines (MAS), Ahmad Jauhari Yahya.

Dalam pada itu, Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan menggesa semua pihak supaya tidak menyebarkan maklumat tidak tepat atau spekulasi kerana boleh memberi kesan kepada operasi tersebut.

"Apabila kita menerima sebarang maklumat, segala aset dalam operasi ini perlu dikerahkan ke tempat terbabit untuk pengesahan dan sekiranya maklumat itu palsu, maka akan hanya merugikan masa pasukan tersebut yang boleh meluaskan lagi pencarian di kawasan kenal pasti," katanya.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, pihaknya juga akan memperluaskan lagi operasi menyelamat itu terutama di kawasan perairan Laut China Selatan dan Selat Melaka sekiranya masih tiada tanda-tanda pesawat itu ditemui.

Sementara itu, beliau turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang mengambil inisiatif mengadakan solat hajat dan bacaan doa supaya pesawat tersebut dijumpai semula.

"Kita agak terharu bukan sahaja orang Islam sahaja, malah semua agama turut tampil dalam satu kesatuan, kami hargai usaha ini," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140314/dn_09/Tak-putus-asa-tak-sembunyi-maklumat#ixzz2vtUDkVge  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: